NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av John1234
Hej, V50 2009 1,8 Flex.

Nya bromsskivor och nybalanserade fälgar men forsätter att skaka vid inbromsning, och lite vid färd. Det är också någonting som låter dundundundun vid färd är inte kopplat till motorvarvet, trycker ner koppling så dundundrardet i allafall. Vid hjulet upphissat så är det lite klappt horizontellt.

Mvh John
Användarvisningsbild
av Erik Å
Likadant på sommarhjulen? Det händer att däck blir skeva eller orunda, sånt går inte att balansera bort.
av Jonas_latt
Erik Å skrev:Likadant på sommarhjulen? Det händer att däck blir skeva eller orunda, sånt går inte att balansera bort.
Man får ju hoppas att han som balanserade är ärlig och säger om en fälg är skrot.

Hissa upp bilen känn på alla däck, snurra däck för däck.

Vi hade en bil i verkstaden som skaka.
Då hade en tidigare person haft loss en bromsskiva fram men inte tagit bort all rost bakom skrivan. Tog långtid före vi hitta detta.
av John1234
Hela bussningen är totalt uttorkad, och hälften av gummitt borta. Länkarmen i sig håller nog på att rosta sönder.

Börjar med att byta den.

Det talas om olika storlek på spindelledens konmått, på 15, 18 eller 21 olika bud på Skruvat Autodoc etc, har sökt på reg.

Mvh John1234
av John1234
Ja då var det bytt, men tyvärr så blev det inte bättre. Angående konmåttet så är det 21mm.

Bromsar man för trafikljus så skakar det, bromsar man hårt så nyper det direkt utan skakningar och "mittimellan bromsning" känns som det tar 2ggr, det nyper och så typ ett glapp.

Tacksam för förslag/ide

Mvh John1234
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag trasslade i våras med en bromsskiva bak som gav vibration när man bromsade trots att den såg fin ut.
Måste ha fått en rostfläck under beläggen när den stod parkerad över natten och sen nöttes rosten bort och ersattes av en grop i slitytan.. har ingen bättre förklaring :-)
I felsökningssyfte satte jag en plankbit mellan stolen och bromspedalen så den senare hölls nere, lyfte bakhjulet och snurrade för hand. Helt klart inte jämn friktion hela varvet runt utan märkbart mer vid ett par punkter under varvet.
Blev bra efter diverse slipning :party:
av John1234
Ja, jag bytte bromsskivor runt om tyckte det var karakteristiskt skev bromsskiva vobble, men blev inte bättre. Osså bytte jag ju länkarmen, men forsätter vobbla....
Användarvisningsbild
av Erik Å
John1234 skrev: tor 20 feb 2025, 12:54 Ja, jag bytte bromsskivor runt om tyckte det var karakteristiskt skev bromsskiva vobble, men blev inte bättre. Osså bytte jag ju länkarmen, men forsätter vobbla....
Det jag skrev ovan var tänkt som en hint om hur man enkelt testar om skivorna på något sätt tar ojämnt.. Äh, glöm det
T8 2020

Nu har jag hittat ljudet kommer från avgassy[…]

Vilken mjukvara har ni?

Hmm, vågar man tanka ned när man ä[…]

Gäller alltså en v70n från 2005 2[…]

Nä nu ger jag fan upp. Nån som vet vad […]