NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fiskeman
Hejsan!
Undrar vad det är för skillnad på 1.8f motorn med och utan kamaxelgivare?
Köpte utbytesmotor och denna saknade sensorn på ventilkåpan. Har den nån sexuell betydelse? Är det samma motor i övrigt?
Motorn drar olja och jag tänkte ge mig på att renovera eländet. Inte för att göra nån vinst för det finns inte på kartan utan mest för att det är kul att skruva lite o få skiten att funka :-)
Motorkod på bägge varianter är ju B4184S11

/M
av Lelleprinter
Om du har en Volvo V50F flexifuel så borde motorkoden vara B4184S8
Motorkoden B4184S11 sitter i V50 som bara är gjorda för bensindrift.
Det kanske är därför den ena motorn har kamaxelgivare och den andra är utan.

Vad har du för årsmodell på din V50 och hur många mil har den gått?
Hur mycket olja förbrukar den på 100mil (eller 500 till 1000 mil)?

Jag skulle prova byta PCV-ventilen först innan motorrenovering.
av Fiskeman
Kollade i vida. Möjligt att jag tänkte fel på koden. Iaf så ska motorerna vara identiska. Men jag har läst nånstans att vissa flexifuelmotorer saknar kamaxelgivaren.
Den slickar i sig iaf en liter i veckan. Jag har rivit ner och gjort rent vevhus. Den har bra komp men det tror jag beror på olja i cylindrarna som ev täpper till. Har kört med högre viskositet men det hjälper inte ett skvatt. Tror på kassa ventiltätningar eller kolvringar. Men frågan gällde kamaxelgivaren. Nr 9 i bilden
20250129_195510.jpg
20250129_195510.jpg (978.02 KiB) Visad 3132 gånger
av Lelleprinter
Det jag ser är att kåpan på bild 4 med sensorn sitter på bilar fram till chassinummer -399172 (tror det är till årsmodell 2007)
Kåpan på bild 5 sitter från chassinummer 399173- och framåt. ( borde då bli från årsmodell 2008 och framåt).

Så vilken årsmodell har du på din bil samt vilken årsmodell satt motorn på utbytesmotorn?
Jag tror att V50 fick en ansiktslyftning från 2008, vad som förändrades är jag inte insatt i.

Kanske någon annan på forumet är vet.
av Fiskeman
Lelleprinter skrev: sön 02 feb 2025, 14:59 Det jag ser är att kåpan på bild 4 med sensorn sitter på bilar fram till chassinummer -399172 (tror det är till årsmodell 2007)
Kåpan på bild 5 sitter från chassinummer 399173- och framåt. ( borde då bli från årsmodell 2008 och framåt).

Så vilken årsmodell har du på din bil samt vilken årsmodell satt motorn på utbytesmotorn?
Jag tror att V50 fick en ansiktslyftning från 2008, vad som förändrades är jag inte insatt i.

Kanske någon annan på forumet är vet.
Sent svar :-)
Min bil är MY09. Motorn jag köpte kom från bil från samma modellår.
Faceliften är lite annan front, andra baklysen. Lite snyggare helt enkelt.
Men den enda skillnaden på motorn verkar vara ventilkåpa med hål för givare. Kollar man på nätet så finns bägge typer att kåpa att köpa. Så jag är tämligen säker på att det bara är givaren som skiljer för kammar ser likadana ut.
Nu är ju detta en bisak eg. för jag ska riva hela motorn bara för att det är kul och renovera.
/M

Spolat automatlådan, bytt främre lä[…]

Hej på er! Jag hoppas ni kan hjälpa mig[…]

Hej! Jag har lite spridda ytliga rostangrepp p&ar[…]

Har hittat ett företag i Östersund som &[…]