NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har tänkt byta frambromsar på V50 1.8F Summum MY08 sen ett år tillbaka..
Jag hade förberett mig (eftersom det tydligen är klurigt att välja rätt skivor fram på V50 ibland) genom att ta reda på OEM-nummer på skivorna, nr 31262718 enligt volvoverkstad..
Har tänkt köpa av Biltema, deras nr 64-385 (som uppfyllde OEM-numret så sent som i somras), men nu säger Biltema att den skivan inte passar.. Däremot ska två andra skivor passa, men, på dem omnämns inte vår bils specifika OEM-nr, så nu vågar man ju inte köpa alls..

Är det möjligtvis någon som har lite aktuell info om saken?

Mvh.
Senast redigerad av 4 Okalettos, redigerad totalt 0 gång.
Kolla hos trodo.se, de brukar ha måttskisser så man kan kolla alla mått utöver diametern.
Billiga skivor har vanligtvis olackat nav och blir rostiga bums. Själv lägger jag på nån hundalapp för att få "coated"
Erik Å skrev: tis 28 jan 2025, 17:30 Kolla hos trodo.se, de brukar ha måttskisser så man kan kolla alla mått utöver diametern.
Billiga skivor har vanligtvis olackat nav och blir rostiga bums. Själv lägger jag på nån hundalapp för att få "coated"
Skulle kunna kolla trodo (handlar dock helst i butik), men jag har bara mätt diametern.. Eller menar du att man kan lita på Trodo när det kommer till OEM-nummer?

Olackat är inga problem, har inte så mycket fåfänga kvar nu för tiden ;-).. Har biltemas skivor bak.. Efter några månader har man en jämn brun kulör som inte stör alls..
Okalettos skrev: tis 28 jan 2025, 17:45 ..Skulle kunna kolla trodo (handlar dock helst i butik), men jag har bara mätt diametern.. Eller menar du att man kan lita på Trodo när det kommer till OEM-nummer?
Hittar du en måttritning kan du förutom diameter kolla tjocklek, djup och diameter på den cylindriska delen, bultcirkel och centrumhål. Då var det väl som tusan om det inte skulle passa. :-)
Har du väl hittat rätt skiva hos trodo och fått fram ett OEM-nummer så är det ju fritt fram att handla den var som helst :party:
Måttritningar finns nog för övrigt i de flesta webbshoppar.. Förmodligen hos Biltema också
Du får helt enkelt mäta dina framskivor och får du någon av dessa mått så är det dom.
278mm: https://vparts.se/se/volvo-v50/reservde ... 20923.html - 6.4/6.5cm
300mm https://vparts.se/se/volvo-v50/reservde ... 21019.html - 7.4/7.5cm
inte ens chans att det är 320mm: https://vparts.se/se/volvo-v50/reservde ... 21013.html 8.2cm
av Okalettos
Hej igen,
På Biltemas skiva (ø278) står det att hjulbulthålen är placerade längs en diameter på 108 (med en rektangel runt (dvs funktionsmått)) och på Brembos skiva står det 107,95.
Det är ju ett kritiskt mått, men kan man anse att ovanstående mått är likvärdiga? Inget av måtten är utskrivet toleranssatta och vilka generella toleranser som de använt framgår inte..
av Okalettos
Har nu fått bekräftat från AD bildelar att det finns 2st olika 15"-skivor (ø278) till V50 1.8F.
Den vanligaste, som säljs lite varstans, är givetvis INTE tänkt att sitta på denna bil..
Jag har jämfört måttskisserna på AD's hemsida för Brembos 2st olika 15" och kommit fram till att det är tre smärre (?) saker som skiljer sig..
* Kylspalten är 7mm (mitt OEM) vs 10mm
* Navets ytterdiameter är ø148,4 (mitt OEM) vs ø148,2
*Arrangemanget inuti kylspalten har ett annorlunda arrangemang

Brembo (ad-nr 36309946411) med det lite förvillande numret som slutar på 09.9464.14
och/men 09.9464.11 längre ner på måttskissen, motsvarar mitt OEM 31262718.

Det enda som väl möjligen kan ha någon praktisk betydelse är navets ytterdiameter, tänker jag.. Men två tiondelar är ju inte mycke.. Vågar man chansa måntro?
Å andra sidan så är ju/väl bilen typgodkänd med den udda skivan, som ju/väl torde ha annorlunda 'hållfasthet' med tanke på kylspalten..?
.
.
09.9464.14.jpeg
09.9464.14.jpeg (108.75 KiB) Visad 1172 gånger
09.A905.10.jpeg
09.A905.10.jpeg (39.75 KiB) Visad 1172 gånger
Mvh.
Den nedre skivan har ju hål för en försänkt fästskruv mellan hjulbultarna, har du en sådan på dina nuvarande skivor?
Bredden på kylkanalen borde väl vara ganska enkel att mäta upp?
Annars skulle jag gissa att den nedre är någon slags "sport"-variant där man har pressat den ofjädrade vikten med 400 gram genom tunnare gods.
Jag tvivlar starkt på att man märker denna skillnad i pendlartrafiken :party:
Erik Å skrev: ons 05 feb 2025, 13:39 Den nedre skivan har ju hål för en försänkt fästskruv mellan hjulbultarna, har du en sådan på dina nuvarande skivor?
Bredden på kylkanalen borde väl vara ganska enkel att mäta upp?
Annars skulle jag gissa att den nedre är någon slags "sport"-variant där man har pressat den ofjädrade vikten med 400 gram genom tunnare gods.
Jag tvivlar starkt på att man märker denna skillnad i pendlartrafiken :party:
Lager-huset har inget inget hål för fästskruv, inte heller bef skiva.. Och den nedre bilden kan (troligen) visa fel, med tanke på att hålet inte är måttsatt..
Bredden på kylkanalen har jag inte mätt, men torde vara 7mm och inte 10mm, men är egentligen ointressant vad som sitter på nu..
Sportvariant tror jag inte, men kanske/troligen för att minska priset och kanske öka kylningen litegrann på köpet några chassinummer efter denna bil..
Men oavsett ovanstående, så är frågan om det är 'lagligt' att montera en skiva som, enligt Volvo, inte är kompatibel (även om den passar rent byggmåttsmässigt)..
Den nedre skivan har PVT-ventilering, därav lite annan utformning.
Tittar man på motsvarande begagnade skivor hos Bildelsbasen så ser ingen 1,8F ut att ha skivor med fästskruven.

Som provisorisk lösning kan ni kapa en del av[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventile[…]

Ta bort midjelist XC70

Jag har haft loss en list på min P80; vä[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? &[…]