NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ett skumt fel som kommer och går sedan jag köpte bilen för 2 år sedan. Ska försöka ge så mycket information jag kan, då detta verkar vara ett besvärligt fel. Jag har själv gjort allt mek med bilen.
När jag köpte bilen från firma December -22 så visa sig batteriet vara dåligt efter ett par dagar, fick ett nytt.
Flera månader senare blev det kortslutning i generatorn (ej original), jag bytte den mot en ny (ej original)
När kylan kom på hösten så började generatorn ej att ladda ibland, när det var minusgrader. Detta medför att bilen larmar ”Elsystem service erfodras” efter ett par hundra meter körning. Om den börjar ladda vid start så fungerar det resten av körningen.
Reklamerade generatorn och fick en ny. (ej original) Den ny hade samma symptom, så det var ej fel på generatorn.
Vår/vinter -23 så fungerar det sämre och sämre, vid detta laget har jag en digital voltmeter i 12V-uttaget som mäter spänningen vid varje starttillfälle. Nu behöver det ej vara minusgrader för att det ska strula längre. Helt plötligt så laddar den med 20V så bilen ställs på närmsta parkering.
Efter detta kör jag bilen med kontakten urdragen på generatorn, med felmeddelande som nämns ovan. Den laddar då med ca 13,5-14V.
Vid detta laget hör jag med Volvo vad som kan vara fel. De vill byta generator till en ny och styrenheten (ECM) till en kostnad av ca 30,000kr. (jag avstår)
Efter en del efterforskningar så byter jag ECM själv med hjälp av en annan firma som kodar in den nya. (begagnad)
Nu fungerar bilen som den ska igen!
Det jag kan konstatera är att den ”trasiga! Styrenheten är daterad 2017 och är alltså bytt redan minst 1 gång innan. Hur vanligt är detta?!
Bilen fungerar bra hela tiden under vår/sommar/höst -24, men nu strular den igen när kyla kom. Vad fan😭

Vad kan man göra tror ni??

Mer info: Bilen laddar 14,7V när den fungerar, vilket kanske är högt?!
Alla berörda kabelhärvor är kollade under tidigare felsökning.
Jag funderar på att kanske byta till en originalgenerator.
Varför har databoxen gått sönder tidigare och nu kanske för 3:jde gången?
3st generatorer är inblandade, alla icke original.
Senast redigerad av 1 And80, redigerad totalt 0 gånger.
Dålig kontakt/jordfel som ger konstiga fel kanske?
Jag har bytt generator pga att original började låta och lukta illa, den laddade svagt på tomgång också. Har i förebyggande syfte kollat chassianslutningarna vid fjäderbenen, rengjort och bytt en av skruvarna eftersom den hade rostat mycket. Bytte även kopparflätan till motorn. Har inte upplevt något mer problem, en -09 med 11000 mil.
@20FJan, OK, åter igen, tack! Bilen har stått med laddning under de kallaste dagarna nu. Idag är det 1 plus och dags för ett test, laddar inte på första försöket, men efter en omstart så funkar det. Felet är alltså ej avlöst, bara att det fungerar just nu när det blev plusgrader.
Anliggande frambroms 740

Vilket moment ska nedre bulten dras med som h&arin[…]

Kolla här: https://volvo.oempartsonline.com/v[…]

Alright tack så mycket för du tagit du […]

Woop woop Ursäkta alla inlägg utan ege[…]