NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min bror har en v50 där laddningen strular. Nu misstänker jag att det kanske sitter fel modell av generator på bilen. Symtomen är att den stundtals laddar över 17 volt vilket jag inte får att gå ihop. Om jag kopplar ur generatorkontakten som jag gissar går till ECUN så laddar den 13,8 volt. och ingen överladdning sker. Därför misstänker jag att det kanske sitter en generator som vill ha 3 pinnar styrning från ECUN medan det enbart går en en kabeln till ecun. På kabelsidan mellan Stift 1 och 3 sitter en kort jumperkabel.

Är det någon som vet skillnaden på de som har 3 kablar och en kabel? Är det så att de generatorerna som bara har 1 kabel bara skickar feedback på att den laddar eller ej?

Luddigt .. jag vet men jag hoppas någon med mer kolla kan vägleda mig vidare. Vill inte köpa en ny generator och sedan är det något annat som är fel.

Har kollar jordkablar och provat att koppa till extra jord till blocket.
Om du misstänker att generatorn är fel så måste ju någon bytt den. Eller har felet vart sen han köpte bilen?

Min generator gick sönder en gång. Då ladda den runt 15-16. Och stängde av allt i bilen i princip så den gick och köra men inte mer än så. För att skydda all elektronik.
av flub
Hur är batteriet? Vad har det för spänning?

Jag hade så för några år sedan inte ända upp mot 17 men tillräckligt för att misstänka generatorn.
Men det var batteriet som var kasst.
Service Subaru XV

Ja olja är väldigt dyrt. Samma olja (Mob[…]

Alright, men har fortf inte hittat ett enda lar ti[…]

Snarare så ökar bilens förbrukning[…]

Clips till dörrlist v90

Du kanske kan besöka valfri Volvo-anlägg[…]