- lör 04 jan 2025, 17:25
Min bror har en v50 där laddningen strular. Nu misstänker jag att det kanske sitter fel modell av generator på bilen. Symtomen är att den stundtals laddar över 17 volt vilket jag inte får att gå ihop. Om jag kopplar ur generatorkontakten som jag gissar går till ECUN så laddar den 13,8 volt. och ingen överladdning sker. Därför misstänker jag att det kanske sitter en generator som vill ha 3 pinnar styrning från ECUN medan det enbart går en en kabeln till ecun. På kabelsidan mellan Stift 1 och 3 sitter en kort jumperkabel.
Är det någon som vet skillnaden på de som har 3 kablar och en kabel? Är det så att de generatorerna som bara har 1 kabel bara skickar feedback på att den laddar eller ej?
Luddigt .. jag vet men jag hoppas någon med mer kolla kan vägleda mig vidare. Vill inte köpa en ny generator och sedan är det något annat som är fel.
Har kollar jordkablar och provat att koppa till extra jord till blocket.
Är det någon som vet skillnaden på de som har 3 kablar och en kabel? Är det så att de generatorerna som bara har 1 kabel bara skickar feedback på att den laddar eller ej?
Luddigt .. jag vet men jag hoppas någon med mer kolla kan vägleda mig vidare. Vill inte köpa en ny generator och sedan är det något annat som är fel.
Har kollar jordkablar och provat att koppa till extra jord till blocket.