NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en Volvo V50 -12 med Xenon ljus och nivåreglering.
Vid senaste besiktningen så blev den underkänd för att högra lampan pekade för högt.

Inga problem, bara att ställa in tänkte jag, vilket jag har gjort innan då verkstaden ändrade ljusbilden istället för att fixa felande höjdjustering. Oavsett så justerade in den ett par dagar efter så att båda halvljusen lös lika, men nu en vecka senare så pekar högre lampan upp i himlen igen.
Nivåregleringen verkar fungera då de åker ner och upp igen varje gång man startar bilen, och båda halvljusen rör sig likadant.

Är det justeringen som glider på något sätt eller nivåregleringen som skruvar upp den lite varje gång?, så är det bara att justera ner och hoppas på det bästa eller är lamphuset kasst så man behöver hitta något begagnat?
kvillebäck skrev:Finns nog några dåliga plastkugghjul där som krånglar om du har otur.
Tänkte skruva ner ljuset så man åtminstone inte åker runt och bländar andra.
Så numera finns det två kugghjul mindre. Hela yttre justeringsgrejen gick av när jag skulle vrida, och kvar var bara täckskivan och en liten bit av axeln kvar som går in i lamphuset. Tyvärr inte tillräckligt för att få ett bra grepp med tång, men borrade två grunda hål och nu går det att justera med spetsarna på en låsringstång. Lite silikonspray gjorde även det susen.
losning.jpg
losning.jpg (120.25 KiB) Visad 2260 gånger
Det finns en inspektionslucka på toppen av strålkastarhuset och det ser ut som om det snurrar på bra där inuti när jag vrider på utsidan.

Lampan är nu nerskruvad så den inte bländar, så får hålla koll ifall den glider uppåt igen. Ska göra någon markering så jag ser ifall den roterar av sig själv, annars får jag väl försöka låsa det med lite smältlim eller liknande. Samt att det blir ett besök till någon lämplig plats för möjlig justering av lampan på väg till återbesiktningen.

Oavsett var det värt att testa även om risken var att man behöver byta strålkastaren, vilket kanske är det man får göra i slutändan ändå.
flub skrev:Skönt att du fick till det. Tidsfråga innan jag har dåliga reglermöjligheter.

Men har hittat en räddning tror jag… https://cults3d.com/en/3d-model/various ... -s40-2-v50

Om det fungerar bättre visar sig men är väl värt ett försök innan man ger upp helt.
Ja det var bara halva lösningen, nu går det att justera utan större problem.

Dock får jag se om det stora problemet återstår, om att den tappar höjdjustering och glider till att visa för högt.
Om det är något internt fel i lampan som glider eller om nivåregleringen ruckar på den när den niger vid start. För efter jag justerade ner den så det såg lika ut som andra lampan (förra inlägget), när jag körde gången efter så pekade den i stort sett rakt ner i backen (men neg fortfarande när man startade bilen så nivåregleringen verkar fungera). Så mer undersökning/inställning krävs.

Är inte riktigt sugen på att försöka ta isär enheten då glaset ser limmat ut, men det är väl en utväg innan man skaffar nya lampor.

Men tack för tipset angående den 3d printade lösningen!
av Zoey
Har liknande bekymmer. Har du fått ordning på ljusbilden?
Mina pekade ner i backen dock men har justerat upp dom nu, i övrigt fungerar nivågivarna och allt annat så förstår inte varför det krånglar.
Zoey skrev:Har liknande bekymmer. Har du fått ordning på ljusbilden?
Mina pekade ner i backen dock men har justerat upp dom nu, i övrigt fungerar nivågivarna och allt annat så förstår inte varför det krånglar.
Förlåt att jag inte uppdaterat med svar, men jag skrev i din tråd som jag såg nu (är inte inne här så ofta):

Justerade kvällen innan ombesiktningen och har sedan dess inte varit några problem med inställningen utan den har hållit i snart en månad i alla fall.

Skulle den krångla igen så är det ju bara att testa att justera, är inte så svårt, kräver en bra plats att vara på, något att mäta med och ordentligt med silikonspray för att smörja justerskruvarna med.
Anliggande frambroms 740

Vilket moment ska nedre bulten dras med som h&arin[…]

Verkar vara en ventil till egr, men undrar om det […]

Alright tack så mycket för du tagit du […]

Woop woop Ursäkta alla inlägg utan ege[…]