NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Jag har fiskat igenom det mesta utan att hitta nån med samma problem som jag.

Min V50 går bra i vanlig stadstrafik, men oftast när jag ger mig ut på motorvägen och slår i farthållaren kan bilen börja hacka efter ett tag.
Om jag kopplar ur dör motorn, och att starta den igen går trögt, man får hålla på gasen.
Efter omstarten funkar den utmärkt!

Vissa gånger går det att åka långt utan problem, andra gånger får jag starta om ett par gånger på 5 mil.

INGA felkoder ALLS kommer upp. Jag har kollat med VIDA och det finns inget att anmärka på.
Jag har misstänkt EGR-systemet, men EGR coil 1 till 4 säger "No faults found" och EGR reglerar vid körning.
Jag har ännu inte lyckats logga grejjer när felet inträffar, VXDiag Nano till laptop är lite osmidigt att få igång så jag har inte gjort det så ofta.

Det känns som att problemet är elektriskt eller elektroniskt eftersom bilen skärper sig efter en "reboot" men det är också väldigt underligt att det inte kommer upp några felkoder?!

Bilen har en annan egenhet som jag inte vet om det är relaterat detta; när motorn är kall är det ryckigt när man växlar, när man har släppt på gasen och ska komma igång igen på nästa växel är det en tvekan innan det drar igen.
När motorn värmt på sig nån minut är tvekan borta.
Nu har jag skaffat en MaxiECU enbart för att det ska gå fortare att koppla upp sig och logga när felet inträffar.

Tror ni bilen har hostat och hackat nåt?
:-)

Däremot har det dykt upp två felkoder om gaspedalen, och att det är intermittent.
Brukar det vara knas med gaspedalen på dessa bilar?
Är det samma pedaler i alla, eller är flexifuel annorlunda?
Kolla om "fuel trim" -parametrarna går att läsa ut. Efter en "reboot" så hamnar dessa antagligen mitt i reglerområdet men är det något fel med lambdaregleringen kanske de driver iväg mot ytterläget efterhand så att motorn går dåligt.. Adaptiva reglersystem har en tendens att gå vilse om de får fel insignaler :oops:
Jag var ute i lördags och tog en motorvägstur på 2x5 mil.
Inte ett host eller hack.

Jag har hittat nånting i loggarna iaf.

Gaspedal PWM (vad nu det är?) drar iväg nåt jävulskt då och då.
Normalvärdet verkar ligga på nåt enstaka tiotal, sen rätt vad det är drar det iväg till 6000 nånting.
Sen återstår att se om det här är vad som orsakar host-och-hack, för det här är en nyare företeelse.
2024-11-25 11_58_26-normal.xml - Excel.png
2024-11-25 11_58_26-normal.xml - Excel.png (13.65 KiB) Visad 3797 gånger
2024-11-25 11_57_15-normal.xml - Excel.png
2024-11-25 11_57_15-normal.xml - Excel.png (13.48 KiB) Visad 3797 gånger
Oj hoppsan. :-/
Det förklarar nog felkoderna på gaspedalen..
Gissar att lägessignalen skickas både som analog spänning och som pulsbreddsmodulerad digital signal, pwm alltså. Minskar risken att ett fel får bilen att skena.. sånt är allvarligt.
Motorstyrningen kollar att signalerna går hand i hand. Om inte så sätts felkod och den högsta signalen ignoreras..
En liten update och igångspark av tråden.

Jag bytte pedal efter en JÄVLA massa om och men, eftersom svetsskruven till övre högra muttern lossnat.
Kul att komma åt? Nä.

Annan pedal från skrotad bil sitter iaf monterad nu ... och exakt samma fel kvarstår :x
Rätt vad det är drar PWM-signalen iväg till 6000 nåt.

Det var ett tag sen nu som det host-och-hackade visserligen men jag tror inte att problemet är löst.
Snarare tvärtom, nu kommer det oftare upp "motorkraft reducerad" eller vad det nu står, trots att bilen funkar i princip som den ska.
I helgen gjorde jag en tripp på 2x20 mil där det var långa perioder farthållare och bilen skötte sig hygglo.
Felmeddelande om reducerad motorkraft kom upp efter nån start, men i övrigt ok.

När det börjar på att bli lite varmare ute kanske jag får kika på kontakter från pedal till CEM och vidare, kanske är nåt glapp nånstans?
Beställa ny V90 T6 recharge

Kupén blir något tystare utan panoram[…]

Löst nu. De va kudden som va kass blir byta[…]

Ville bara dela med mig av min egenskap frå[…]

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]