- mån 03 jun 2024, 22:21
#1580327
Hej.
Köpte nyligen en volvo v50 1.8 2006 med B4184 S11 motorn. Den har gått 26 600 mil.
Upptäckte att bilen bränner olja. De enda gångerna man kan se blå rök komma från avgasröret är när man varvar till ca 2500 varv och uppåt och håller RPM:en där under några sekunder. När jag tog bort slangen som går från pcv-ventilen till insuget så rann det ut motorolja. Bytte ut vevhusventilen (aldrig gjort det förut så vet inte om det blev helt rätt) men bilen fortsätter blåryka som den gjorde innan.
Gjorde ett komptest som visade värden mellan 188 och 193 psi, så känns inte som det kan vara kolvringar. Den ryker inte heller direkt vid kallstart eller när den har stått längre perioder. Det talar ju emot att det skulle vara ventiltätningar.
Har någon stött på liknande problem? Har någon en tanke på vad felet kan vara?
Tack på förhand!
Köpte nyligen en volvo v50 1.8 2006 med B4184 S11 motorn. Den har gått 26 600 mil.
Upptäckte att bilen bränner olja. De enda gångerna man kan se blå rök komma från avgasröret är när man varvar till ca 2500 varv och uppåt och håller RPM:en där under några sekunder. När jag tog bort slangen som går från pcv-ventilen till insuget så rann det ut motorolja. Bytte ut vevhusventilen (aldrig gjort det förut så vet inte om det blev helt rätt) men bilen fortsätter blåryka som den gjorde innan.
Gjorde ett komptest som visade värden mellan 188 och 193 psi, så känns inte som det kan vara kolvringar. Den ryker inte heller direkt vid kallstart eller när den har stått längre perioder. Det talar ju emot att det skulle vara ventiltätningar.
Har någon stött på liknande problem? Har någon en tanke på vad felet kan vara?
Tack på förhand!