NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagHatarBilar
Tjena!

Har en C30 1.8f från 2008 där jag har problem med oljetrycket. Bilen har sått utomhus ett antal månader under vinterhalvåret då den inte har använts. Innan den ställdes undan funkade den felfritt och det har aldrig varit några problem med den. När jag startade igång den för första gången efter vintern var det inga problem och jag kunde köra hem den från där den stod. När jag sedan skulle ta en lite längre provtur dagen efter började oljetryckslampan lysa rött efter bara några minuter, stängde givetvis av bilen direkt och rullade in den i garaget.

Började med att kolla oljenivån och den var i lägsta laget, men innanför måttet på oljestickan. Jag märkte även att den vevhusar mycket (blåser upp ganska duktigt från oljepåfyllningslocket). Kan inte komma ihåg att den har gjort detta innan, men det kan också vara jag som har varit ouppmärksam.

Kollade därefter kompressionen på cylindrarna och det såg bra ut, ca 12 bar på alla cylindrar.

Hittar inga felkoder med min felkodsläsare så jag vet inte riktigt vart jag ska börja.
Kan vevhusventilationen och oljetrycket hänga ihop på något sätt? Kan det vara så enkelt att det är fel på oljetrycksgivaren och vevhusventilationen är ett separat problem?

Tips och förslag på lösningar mottages gärna!

Generatorn brukar ligga ansluten direkt till batte[…]

Förra ägaren säger att den är […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Tjusigt, kan man lämna in sin bil för om[…]

Moderna elbilar klarar in rejäl kyla speci[…]