NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallåj!

Har en V50 D2 2011 som har börjat spöka en del. Det började med att bilen går ryckigt samt ett "klickande" hörs ljud vid gaspådrag i låga farter.

En dag tänds plötsligt motorlampan och antisladd följt av att bilen går in i limpmode. Kollar felkoder och får ut:
P1264 - Undefined code
P0405 - PENDING - Exhaust Gas Recirculation Sensor "A" - Circuit Low

Rengjorde EGR-ventilen som jag inte tyckte var särskilt smutsig och tog bort felkoder. Inga varningslampor tänds och limpmode försvinner, men tycker fortfarande att bilen går ryckigt.

Kolla felkoder igen dagen efter, då har dessa dykt upp:
P042F - PENDING - Undefined Code
U0001 - High Speed CAN Communication Bus
U0140 - PENDING - Lost Communication With Body Control Module
U0121 - PENDING - Lost Communication With Anti-Lock Brake System (ABS) Control Module

När jag kopplar in min felkodsläsare blir bilen helt galen - alla varningslmapor tänds, bilen går ibland ej att stsrta, vindrutetorkare går igång.. så fort man kopplar ur felkodsläsaren går den tillbaks till normalt läge igen. När jag kör bilen har jag inga varningslampor, dock lyser motor- och olje lampan när tändningen är i läge 2 (slocknar när bilen startas).

Någon som upplevt liknande? Kan det vara elfel? Vart börjar jag felsökningen bland denna saliga blandning av felkoder? :P
Senast redigerad av 1 Sebbs, redigerad totalt 0 gånger.
Jag tycker allt tyder på att du behöver byta EGR.
Jag får också varning på antisladd, Lost Communication With Body Control Module. när EGR gett upp. (det gör den var 18de månad för mig )
Du bör dock börja med att ta ut säkringsboxen under handskfacket och göra rent den. kolla efter ärg.
Sebbs skrev:Denna ska passa:
Jag köpte tre(!!!) EGR-ventiler i stigande prisklass innan jag fick en som fungerade, trots att de första två SKULLE passa både enligt Autodoc och andra resurser på nätet. Den sista jag köpte var den dyraste, som alla rekommenderade, som är samma som OEM som sitter på bilen original. Det var bara den som fungerade korrekt och inte gav anti-sladd fel och ryckig gång.
DanielEriksson skrev: lör 09 jul 2022, 16:30
Sebbs skrev:Denna ska passa:
Jag köpte tre(!!!) EGR-ventiler i stigande prisklass innan jag fick en som fungerade, trots att de första två SKULLE passa både enligt Autodoc och andra resurser på nätet. Den sista jag köpte var den dyraste, som alla rekommenderade, som är samma som OEM som sitter på bilen original. Det var bara den som fungerade korrekt och inte gav anti-sladd fel och ryckig gång.
Där ser man.. då får jag kolla extra nog där tack :)
D2 EGR är annorlunda än de före D2.
Autodoc har jag slutat med. De skickar vad som helst, är otrevliga i telefon, och säger att det är mitt fel när de skickar saker jag inte beställt.
De skall ha reg-nummer som är kopplat till bilens serienummer och listar sedan delar som inte ens hör hemma på dieselmotorer som OEM-till bilen.

Jag brukar handla mina på EBAY.de De går 18 månader sen ger de upp. Dock kostar de mindre än en femhundring.

https://www.ebay.de/itm/393898866592?_t ... %7Ciid%3A1
Dynamiska strålkastare?

Tack för info. Då verkar det inte helt […]

Byte multirem mild hybrid B4

Finns det någon som har instruktioner fr&ari[…]

Bil offline

Min xc60 2023 är offline sen i går kv&a[…]

Jag håller med föregående talare.[…]