NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Isso
Hejsan. Har en V50 -05. Har en längre tid haft ett missljud som jag tycker kommer från höger framhjul. När dämparen trycks ihop (ex om man kör över en knöl) hörs ett kraftigt "gnekande" ljud. Ljudet hörs även om man kör fort och svänger lite kraftigare åt vänster så att högersidan niger. Det hörs inget om man försöker trycka ner den genom att rucka på bilen. Hörs heller inte om båda däcken samtidigt går över ex en vägbula. Däremot klockrent om man smyger upp med höger däck på en trottoar. Har haft den inlämnad 2 gånger på Volvo. Första gången ringde dom efter en timme och sa att det var klart. När jag kom dit visade det sig att dom hade satt fast en kabel som satt löst i motorrummet, och ville ha 700 kr. Jag trodde jag skulle ett frispel... Nästa gång följde en mekaniker med på en provrunda och identifierade ljudet. Han tod in den och skakade lite på grejerna och sa att han inte hade en aning. Han föreslog sedan att dom kunde beställa hem alla delar runt hjulupphängningen och byta sak för sak till dom träffade rätt. Jag skulle alltså få betala för alla delar det INTE var fel på också. Detta hade man kanske kunnat köpa om bilen gått 20 000 mil, men de sakerna det inte är fel på som gått 3000 mil bör inte vara redo för byte. Nybilsgarantin hade naturligtvis passerats men en månad, och skymten av goodwill hos handlaren kunde man glömma. Snälla finns det någon som åtmindståne har ett förslag eller som varit med om samma sak? Så kanske jag kan tipsa mekanikern så slipper jag bli ruinerad. Tacksam för alla tips
/Patrik
Användarvisningsbild
av Bänktsson
En vild gissning utan att hört det skulle man väl kunna
ge sej in på på!

"Gnekande" från framvagnen kan jag mycket väl
tänka mej vara någon form av fel i övre fjäderbens-
lagringen, men nu är det som sagt en gissning utan
att hört ljudet.

Har dom påbörjat felsöka innan garanti-tidens utgång
tycker jag nog allt du skall påtala detta för din verkstad.
Någon form av hjälp borde du få?!
av Isso
Hmm, ja det kan det ju kanske vara. Jag är ju ingen mekaniker direkt så själv har jag ingen aning. Det blir tydligare ju tyngre lastad bilen är, speciellt då på passagerarplatsen fram. Om jag kör själv i bilen låter det bara som sagt om jag kör över en lite större bula, men om det sitter nån bedvid (gärna över 70 kg) så hörs det betydligt oftare. Då räcker det med en liten grop eller att man svänger lite kraftigare så att bilen niger ner.
Läste en annan tråd, var iofs en V70 tror jag som lät liknande. Då var man inne på länkarmar... kan det vara något? Är det rimligt på en så pass ny bil?

Över ett helt år kan du spara massor me[…]

Några fler som har erfarenheter av det nya G[…]

Ta trädgårdsslangen. O spola ner samti[…]

Några skakningar känner jag inte till p[…]