NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grabb1
Hej

Har lyckats få bilen i något låg-effektsläge (limp?) samtidigt som dpf lampan trillade in. Då jag ska byta kamrem mm nu i månaden så tänkte jag skjuta dpf problemet så långt jag kan framför mig av ekonomiska skäl.

Så frågan är alltså, kan jag få ur bilen ur detta läge utan vida/dice samt släcka lampan genom att koppla ur batteriet?

Planen är att hälla i nån dpf-clean flaska i tanken o blåsa på en längre sträcka i fyran så kanske man kan klara sig ett tag till innan byte men detta blir svårt då den är ordentligt seg även om den tar sig upp i 90 tillslut.

Är relativt säker på att det är en digital strypning då den gick väldigt fint bara dagen innan lampan tändes.

Vad skulle det kosta att släcka lampan utan felsök hos en mekonomen mek?

Otroligt tacksam för svar o tips.

Niklas
Volvo c30 1,6 drive 2010 9600mil
Tack för svar.

Lampan tändes medföljandes "limp mode" för ca 2 månader sen och då jag fick den avläst hos verkstad som att DPFen var full, men hade dåligt med Eolys i behållaren så de fyllde på vätskan och släckte lampan och sen har den gått som vanligt fram tills nu ca 200 mil.

Så därför tänkte jag att jag kunde utesluta just Eolysen. Men den kanske kan läcka? Inte sett nåt som tyder på det dock.

Egentligen borde jag väl kanske skicka iväg den till nåt av de företagen som "tvättar" och återställer DPF till nyskick men plånboken säger som sagt ifrån nu vid kamremsbyte.

Så tanken är ju att komma ur "limpen", köra igenom en cleaner flaska och blåsa av ett par ordentliga körning och förhoppningsvis skjuta fram problem i ett par tusen mil. Eller är jag bara dumsnål? Den gick för övrigt igenom besiktningen för ett par veckor sen något som jag hört ska vara svårt om DPFen är riktigt igenkletad.
Blir DPF:en blockerad när Eolysen är slut?? Har samma problem. Min bil går bara i limp-mode nu. En lite konstig sak är att när jag kollade Eolysnivån med VIDA innan sommaren låg den på 1/15 men när jag kollade den i veckan så säger den 15//15 trots att jag inte fyllt på dom 3000 mil jag ägt den..verkar orimligt..

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]