NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marka
V50 1.6d
Bytte generator häromdagen och upptäckte igår att ac inte ger kyla längre. Efter en liten kontroll att jag inte glömt sätta tillbaka någon kontakt så ser jag att jag har ett läckage vid anslutningen från ac till kondensorn, jag har förmodligen råkat trycka till slangen/röret när jag brottades med generatorn. Jag antar att det sitter en oring under anslutningen, är det bara att byta ut denna och testa att återfylla systemet eller hur skall man gå till väga?
av Xanthopteryx
Åk till kompetent kyltekniker. Kan vara läckor på fler ställen och denna typen av köldmedium får bara certifierad personal hantera.
Viktigt också att man vacuumpumpar systemet om man haft isär det, innan påfyllning. Tar bort fukt som kan ställa till problem.
av marka
Jag håller det för osannolikt att det skulle vara fler läckor i ett system som fungerat klanderfritt och som har en synlig läcka i anslutning till den plats där generatorn tagits bort.
Men tack för din återkoppling.
av Xanthopteryx
När du tappar trycket rör sig olika packningar och plötsligt kan det börja läcka på ett annat ställe. Men oaktat det så är det ändå ett jobb för kyltekniker.
Vissa saker skall man faktiskt inte pilla med själv (jag gillar att fixa det som går själv men skulle inte fylla på och laga ett köldmediesystem).

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]