NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Janne1977
Funderar på en kompressor installation i min 1,8 v50
Har sneglat på en eaton från Mercedes 1,8.
Nån som har någon erfarenhet av kompressor eller rent av har byggt något med en sån kompressor?
Eller trimmat en 1,8.
av Janne1977
Nu har jag redan gjort så mycket med min bil så det tvivlar jag på. Köpa tex en T5a lär ju spåra ur och bli rejält mycket dyrare.
Kompressor delarna är inte dyra. Få det att lira kanske lär bli en utmaning.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Mycket jobb med kompressor. Dels så måste man bygga ett fäste och få remmen att löpa rätt med så lite vibrationer som möjligt. Sen ska man på något vis få luften tvärs igenom motorrummet och in i insuget. Någon form av luftinlopp till kompressor med filter ska få plats någonstans också. Det tråkiga är att allt så ska försöka klämmas in där servopump / generator / ac-kompressor tävlar om utrymmet. Och så får man ju räkna med att bygga om vevhusventilationen. Och sedan så lär man kunna styra bränsle / tändning om allt annat jobb ens ska vara värt att göra. Och för att det ska gå kan man behöva flytta / byta vissa givare om man tänker sig att använda original styrsystem.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Allt går om man bara vill men reglerna är väldigt tydliga.
Om bilen ska passera besiktning måste motorn i sin helhet bytas, man får alltså inte modifiera motorn på en bil nyare än å.m. 1976 och effekt/vridmomentökningen som tillåts är så liten så det knappt är lönt eftersom i vart fall inte Volvo har lämnat ut några intyg om effekt/vridmomenttålighet sedan sjuförtin(?).
Finns dock en möjlighet som amatörbyggt fordon också men då gäller det att kavla upp ärmarna och spotta i nävarna på riktigt inför det arbete som väntar.

Gå in på SFRO:s hemsida, där står det du behöver veta.

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]