NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Flebbe
Hej, misstänker att oljefällan på min v50 t5 är påväg att ge upp, eller har gett upp.

Hur obra är det att fortsätta köra med bilen tills jag fixat en ny fälla?? Den drar ingen olja eller så, dock så är det ett ganska rejält sug i oljepåfyllningen och oljestickan samt att den går oroligt när man öppnar påfyllning eller sticka..

Annars går bilen hur bra som helst.
av KalleJ
@frippe64

Motorkod årsmodell?

Har en ny packning/diafragman över till toppen av oljefällan om du har denna.

Användarvisningsbild
av Flebbe
Bilen är en V50 T5 2006, 220hk. Ser precis ut som på filmen.. Enligt filmen där så verkar det ju busenkelt att byta membranet?
Vart får man tag på membranet? Antar att inte volvo säljer det?
Användarvisningsbild
av Flebbe
Nu har jag beställt membran. Ska ge mig på byte i helgen. Pratade med en verkstad som jag trodde kunde ha membranet att sälja, men fick till svar att byta bara membranet va en "tattarlösning", enda riktiga var att byta hela huset. Skulle max hålla 2 veckor tydligen.. Fast hellre köpa membranet för en småslant o hoppas det håller, pajar det igen får man väl byta hela.
av KalleJ
Beror ju på varför membranet gick sönder från början. Gummi/silikon delar håller inte en evighet...

Och ja oljefilterhuset har uppdaterats/fått nytt artikelnummer så man kan ju argumentera för att hela oljefilterhuset är en tattardel med skitkvalite ifrån Ford om man vill.
Användarvisningsbild
av Flebbe
Beställde nytt membran, men det va tydligen till den uppdaterade oljefällan, tydligen lite mindre omkrets. Beställde sen rätt membran, men då verkar postmord strula till det.. Får vänta tills nästa vecka..

Försökte dock få dit membranet men fick det inte tätt. Fick ha motorn igång för att få membranet sitta på plats. Verkade funka i början, men sen började det pysa o tjuta, visade sig att membranet hamna snett när man varvade lite,funkade dock klockrent på tomgång när det var jämt sug.

Bara vänta o se när postmord behagar att hitta postlådan..

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]