NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en V50 där den röda varningtriangeln tänts 2 gånger bilen går ner i limpmode och info visar att jag bör serva automatlådan snarast. Bilen går som vanligt och växlar fint. Vid omstart av bilen går det att köra som vanligt igen. Bilen har rullat ca 18800 mil.
Har stannat en snabbis och läst av felkod varpå ja fick fram 002f.

"M-002F Lock-up funktion. Slirar eller är inte inkopplad

Felkodsinformation

Villkor
Automatväxellådan kontrollerar att lock-up inte är inkopplad eller slirar genom att jämföra varvtalssignalen från växellådans hastighetsgivare med motorvarvtalet. Signalerna ska då visa samma beräknade varvtal. Om styrenheten upptäcker att varvtalssignalerna inte överenstämmer med e förutsatta värdena betyder det att lock-up slirar eller inte är inkopplad i låst läge. Felkoden sätts.

Ersättningsvärde
* Styrenhetens hjälpprogram "Emergency Mode I" har trätt i funktion.

Felorsak
* Dålig kvalitet på växellådsoljan
* Vatten i oljan
* Kontaktresistans i anslutningar
* Växlingssolenoid S4 fastnat i läge AV
* Växlingssolenoid SLU fastnad i läge AV
* Mekaniska fel i växellådan

Felsymptom
* Generell orange varningslampa tänd.
* Miljölampa tänd.
* Ingen lock-up funktion
* Hårda växlingar"

Förstår att de kan vara värt att testa byta oljan men fick pris av Volvo verkstad på ca 7000 :- för detta.
Känns som mycket pengar för en bil som saknar värde om det nu är något annat fel.

Har ni något förslag på hur jag går vidare?
Ska jag bara köra till de rasar?
Vill helst in lägga mer än ett par tusen på felsökning
Jag hade nog bytt olja som steg 1, kört ett tag och se om den rättar till sig. Om den inte gör det så är det ju ingen nackdel med färsk olja i lådan heller :)
Det gör du själv för mycket mycket mycket mindre prislapp, kan va lite krångel att få ur/i och få till rätt nivå.

Sekundärt kollat kontaktstycken till givare på lådan, spola rent med elektronikrengöring.

Mekaniska fel på lådan kan du nog utesluta om det kommer sällan, likaså skulle jag anse solenoiderna - går de sönder så blir de trasiga - inte trasiga ibland.

Jag återkopplar. Spaken går på 5[…]

OBD P0121

Gjorde slag i saken och beställde detta kit: […]

Jag återkopplar. Vi packade fullt under insy[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png