NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Miinan
Tjena alla volvo älskare.

Nu för nån dag sen så började oljudet komma, det låter som ett irriterande gnisslande. Jag började lyssna och har lokaliserat det till "generatorn - Ac kompressorn" jag har provat att lyssna på generatorn för det är den ända jag kommer åt för tillfället och den är tyst.
Jag har väl "spånat" i ifall det inte kan vara en spännrulle som börjat ge upp, men ja fastnade på Acn.

Kan man byta lagret i den utan att ta bort den eller tömma den ? ifall, nån som har erfarenhet och kan dela med sig ?

Bil Volvo v50 t5 -05
av Rådlös
Det är möjligt att man kan göra som du frågar, men så fort du kommer in på dom delar som har "köldgas" bör du överlämna till en kunnig. Det är liknande bestämmelser som elektrikerjobb, får endast utföras av den som har utbildning och nödvändig kännedom!
Nu vet vi att det finns många kunniga hobbymekaniker som kan det här, men man skall vara medveten om att det finns regler för detta. Det finns bilverkstäder som är certifierade för AC-jobb. Är man det minsta osäker när det kommer till "köldgasen" så skall man överlämna till någon som kan det.
av dieselputte
Köldmedie kretsen skall ju även vaccumsugas innan man pumpar in nytt köldmedie.

Visst kan man köpa flaskor och fylla på själv, men utan vaccumsugning riskerar man föroreningar som kan resultera i havererad kompressor och igensatt torkfilter. Räcker inte med bara utbildning och kännedom, man skall vara certifierad för att arbeta med kylteknik, undantaget är enbart tömning vid t.ex. bilskrot, där räcker utbildning. Normalt klarar sig en verkstad på en certifierad tekniker som då ansvarar för övriga teknikers insatser.

Låt en fackman ta hand så slipper du facka upp :P

https://www.incert.se/teknikomraden/kyl ... -i-fordon/
av Miinan
Så vad ni säger, är att byta hela ac-kompressorn ? ja trodde bara man kunde byta lagret "om de nu är det"..

Ja reglerna kring ac är ja inte 100 på men allmänna kunskapen att du måste ha utbildning för tömning/fyllning vet jag.
Men för att utesluta ac-kompressorn borde väl gå att ta bort den yttre remmen ? för den driver ac va ?
av dieselputte
Spela in oljudet och lägg upp på YT så finns det säkerligen de som kan avgöra om det är kompressorn som låter, eller något annat.

Kan ju vara spännrullen som är på väg att ge upp. Kan inte påminna mig ha läst nåt om oljud från AC kompressorn. Att en del fått schimsa magnetkopplingen mot drivremmen är dock vanligt. Om det ger oljud vet jag inte då jag inte haft några problem alls med ACn trots 13 år gammal V50.
Användarvisningsbild
av frasse4
Låter det när kompressorn går också eller bara är den frikopplar?
av Miinan
Var och bytte olja idag och snabb tittade lite på remmar o spännrullen , någon som vet ifall man ska kulla röra den med handen ? alltså vika den, jag har sett på nån youtube att han fick använda ett verktyg och ta i lite.
Det jag tror "nu" är att ena spännrullen har gjort sitt.

Frasse4, det spelar ingen roll om jag har ac´n igång eller ej det tjuter/gnisslar ändå.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Du har två remmar på din bil. Prova att ta bort remmen mellan AC och generator först. Blir det tyst då är det generatorn.Finns gnisslet kvar ta då bort remmen mellan vevaxeln och AC:n. Försvinner gnisslet är det spännrulle eller AC:n
Användarvisningsbild
av frasse4

Miinan skrev:Frasse4, det spelar ingen roll om jag har ac´n igång eller ej det tjuter/gnisslar ändå.
Jag tror inte på kompressorn då, för när kompressorn inte går snurrar ju hjulet på lagret i magnetkopplingen och när kopplingen slår till snurrar den ju på lagren i kompressorn. Alltså tycker jag ljudet borde ändras när kompressorn slår till om den är felet.
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller dub[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]