NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LEVIsthlm
Har på senare tid haft mer o mer problem med att starta min bil.

Från att starta på ett kick utan problem hela vintern har den nu börjat dumma sig vid start.

Ibland får man köra startmotorn flera sekunder innan bilen går igång, ibland startar den o blödrar till o dör.

Men så fort den är igång så går den som vanligt.

Har provat att koppla min OBDII till den o läsa ev felkoder men det är helt tomt på sådana.

Vad kan det vara? Vet inte ens var jag ska börja
av kvillebäck
Kolla anslutningarna på bränslefiltret och alla andra bränsleslangar efter fukt eller att de är dåligt dragna.
av dieselputte
Jag tror du har problem med spjäll som fastnar i insugets Y-formade plast rör. Jag har ibland problem med det, då hackar bilen, svarar inte på gas, dör ibland efter några sekunder. I regelså släpper det efter 2-3 startförsök sen går bilen normalt . När bilen stått i några timmar brukar mitt problem inte uppstå, utan det är i regel när jag kört och startar motorn igen inom 1-2 timmar.

Prova att knacka på den Y-formade delen samtidigt som någon försöler starta bilen, startar den lättare då så är det problem med spjäll. Det är rätt vanligt att dessa bärjar ge upp efter 15-20000 mil . En kuggstång på vacuum styrningen som slits ut , eller helt enkelt så att serviceteknikern dragit åt bälgens slangklämma för hårt så plaströret klämts ihop något.
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]