NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skall plocka ned bromsarna på min v50 ikväll och tänkte motinera upp kolvarna genom att ta bort bromsoket och trycka ut/in kolvarna några gånger fram och tillbaka, samt smörja upp under den lilla damaskern med lite olja.

MEN hur långt ut vågar man bromsa ut kolvarna när inget tar emot? Finns det risk för att man kan trycka ut dom ur oket så att dom helt lossnar??

/C
Ta två träklotsar som är lika tjocka som helt nedslitna bromsklotsar så är du säker
Om du kan pressa in kolven för hand eller enkelt med ett verktyg behövs ju ingen större motion.
Ska du vara seriös tar du isär och kollar och gör rent och byter damasken.
Stoppa i nya belägg o skivor. Det är ju inget merjobb i sammanhanget.
Mitt bromsok tjärvade nu i veckan! Bromsskivan blev väldigt varm efter någon mils körning. Lossade oket och konstaterade att metallringen i damasken hade rostat sönder och det har kommet in fukt runt kolv och ok, som sedan rostat. Var ju tvungen att ha bilen, så jag tryckte ut kolven en bit, putsade bort rosten, "motionerande" kolven några gånger. Har beställt ett nytt ok från Tyskland, kostade bara 370:- !!! Blir byte av oket nästa helg.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Jag plockade för två veckor sedan loss oken och motionerade kolvarna ca 5 ggr ut och in och sprutade in lite olja under damasker på varje sida. Dessvärre så gjorde det ingen skillnad på mina vibrationer vid inbromsning. Får nog bli att byta skivorna och belägg igen även om dom bara är dryga året :(
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]