NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Persvante skrev:Som rubriken säger, vilka alternativ finns för ett eventuellt byte, och vid vilket miltal kan det vara dags?
Bilen i fråga har gått ca 12000 mil.
12 tusen mil ska det bytas på 2,0d vilken jag antar du menar? Dock inte på modeller med Powershift automatlåda, dessa har av nån anledning underhållsfritt filter.
Jag har en Drive -11 som har gått 12000 mil nu, mestadels pendling då jag har 7 mil enkel resa till jobbet.
Funderar på alternativen till att byta filter. Jag tycker att den är irriterande trött strax innan den rensar filtret, det är stor skillnad på motorkaraktär före och efter!
Någon som har rensat ur partikelfiltret och låtit en trimfirma ta bort felkoderna som följer en rensning?
Jag pratade med en citroenägare som var bekant med motorn för ett tag sedan och han pratade på att man kunde göra några 12mm hål i filtret istället så motsvarar tryckfallet ett friskt filter helatiden men det bästa vore väl att få bort strypningen som filtret medger helatiden?
Jag har pendlat 9000 mil på 1.5 år med min optimering och det är riktigt najs med 0 regenereringar och oljenivå som inte rör sig en millimeter på 2000 mil. Har inte haft en enda felkod sen optimering. Sen att förbrukningen sjönk med minst 15% är en fin bonus också.
akterspegel skrev:Jag har en Drive -11 som har gått 12000 mil nu, mestadels pendling då jag har 7 mil enkel resa till jobbet.
Funderar på alternativen till att byta filter. Jag tycker att den är irriterande trött strax innan den rensar filtret, det är stor skillnad på motorkaraktär före och efter!
Någon som har rensat ur partikelfiltret och låtit en trimfirma ta bort felkoderna som följer en rensning?
Jag pratade med en citroenägare som var bekant med motorn för ett tag sedan och han pratade på att man kunde göra några 12mm hål i filtret istället så motsvarar tryckfallet ett friskt filter helatiden men det bästa vore väl att få bort strypningen som filtret medger helatiden?
Borra hål i partikelfiltret lär man inte göra ostraffat sedan de började med obligatorisk opacitetsmätning för snart 1 år sedan.

Jag hade min bil inne på besiktning i januari och frågade den som besiktade om det var många som hade problem med opacitetsmätning, han sade att de flesta ligger bra till, men även att det finns de som har så pass extremt höga värden där det är uppenbart att man manipulerat filtret, vilket är straffbart. Det blir väl en 2a i de fallen.

Till TS vill jag bara ge rekommendationen att hålla koll på intervallen mellan varje regenerering, finns ingen anledning alls att följa Volvos rekommendationer á 12000 mil. Har själv en 13 år gammal V50 , 2.0D som gått c 16700mil, fortfarande med original partikelfilter. Intervallet mellan varje regenerering ligger f.n.v. på runt 60 mil för mig. När det börjar närma sig 20 mil kommer jag byta partikelfilter. Det finns de som kört nästan 20000 mil på original filtret. Långkörningar gynnar nog livslängden avsevärt, medans genomgående korta körningar är döden för filtret.

Man märker varje regenerering då momentana förbrukningen ökas c 0.2 liter per mil samt att motorn rycker en hel del. Jag brukar nollställa ena trippmätaren varje gång detta sker och får då bra koll på intervallen. 10-15 km brukar regenereringen oftast pågå. Jag ser alltid till att inte stanna bilen när den väl börjat regenerera, samt köra typ 10 km extra efter den har rensat färdig.
Ja, man har ju partikelfiltret för att reducera antalet partiklar som skall kunna nå ut genom ljuddämparen. Partiklarna skall förbrännas vid regenerering. Det är väl självklart att borrar man hål i filtret så når ju fler och större partiklar ut i vida världen och det lär garanterat upptäckas (speciellt när de gasar skiten ur motorn vid testet, man blev rädd vid testet :-o ) , blir som sagt en 2a som påföljd och man åker likt förbannat på att fixa.

Vad som händer om man åker dit på en flygande kontroll har jag ingen aning om, men det kan ju hända att man går djupare i det fallet . Vilket kan resultera i dagsböter, eller fängelse.(dock mindre troligt) + ny registreringsbesiktning. (jämför blöjraggarna med manipulerade bakbromsar som bränner däck med enbart aktiv frambroms , finns YT klipp där polisen gräver och hittar fusket)

Här finns sammantaget vad de nya reglerna från maj 2018 innebär , sidan 16 +17 gäller partikelfiltret. https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ ... 018_46.pdf
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]