NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cazzette
Hej

Jag upplever ett knarrande ljud vid ojämnigheter i vägen. Eller ja, tror det går att beskriva det som knarrande. Sjukt svårt att beskriva ljudet iallafall. Med ojämnigheter menar jag när det är ojämnt på vägen, fartgupp medmera. Om jag inte inbillar mig så låter det oftare i uppförsbacke än nerförsbacke, men behöver inte stämma.

Jag upplever även att det kommer från "höger fram" från förarsätet sett. Nån som har en aning?

Lämnade in bilen för att byta stabstag vänster fram, hjullager vänster bak och berättade även för dem om mitt lilla problem. "Det är stabstag!" sa mekanikern, men ljudet kommer ju från höger fram, och stabstag byttes på vänster fram.

Hur låter ett dåligt stabstag? För på et vänstra staget hade jag inget missljud överhuvudtaget.
Det låter typ som vibrationer/knarrande/kkkschhhhhh-ljud. :-D :-D
Nån som har ett par gissningar så jag kan söka videos på det på youtube och se om jag hör samma ljud? Kollat igenom säkert 50 videos på missljud men inget stämmer överrens med mitt!

Har försökt filma det samtidigt som jag kör, men överröstas av min motor på 170 hästar =(

Volvo V50 2,4i -05 automat
Användarvisningsbild
av FORSV50
Tjena!
Kör liksom du en V50 automat, 2,4i, en 06a.
Jag har i över 6 mån haft ett missljud som jag lokaliserar till höger fram. Stabstag bytt, länkarm bytt, bytt drivknutar samt att även en monteringssats fram har bytts ut. Nu gissar mekanikern på att det kan vara att ljudet är där pga att stötdämparen (fjäderben) är slitet och nog behöver bytas till sommaren. Dock skulle detta kosta runt 10000 kr eller lite mer (har för mig att samtliga stötdämpare var slitna men har själv ingen kunskap om hur mycket en sådan här lagning brukar kosta? ).

Sen är ju frågan hur mycket pengar man ska lägga på en sådan här pass gammal bil. Dock gillar jag verkligen min V50 och den känns fräsch och pigg. Har i nuläget lagt över 35000 kr på lagningar och service samt åtskilliga tusen på fäglar, däck, uppfräschning mm. Alla lagningar har varit pga slitna delar av ålder och slitage osv och bilen har alltid fungerat bra i övrigt.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

av cazzette
FORSV50 skrev:Tjena!
Jag har i över 6 mån haft ett missljud som jag lokaliserar till höger fram. Stabstag bytt, länkarm bytt, bytt drivknutar samt att även en monteringssats fram har bytts ut. Nu gissar mekanikern på att det kan vara att ljudet är där pga att stötdämparen (fjäderben) är slitet och nog behöver bytas till sommaren. Dock skulle detta kosta runt 10000 kr eller lite mer (har för mig att samtliga stötdämpare var slitna men har själv ingen kunskap om hur mycket en sådan här lagning brukar kosta? ).

Sen är ju frågan hur mycket pengar man ska lägga på en sådan här pass gammal bil. Dock gillar jag verkligen min V50 och den känns fräsch och pigg. Har i nuläget lagt över 35000 kr på lagningar och service samt åtskilliga tusen på fäglar, däck, uppfräschning mm. Alla lagningar har varit pga slitna delar av ålder och slitage osv och bilen har alltid fungerat bra i övrigt.

Åfan. Kan du beskriva ditt ljud lite mer? Är det hela tiden eller till och från? Du har inget ljudklipp/video?
Kör jag till jobbet en sträcka på ca 10minuter med 50-70vägar så hör jag ljudet kanske fyra gånger. Säger inte ett skit kanske men så är det för mig.

Ja alltså har ägt min V50 nu i dagarna ett år, och har fått byta hjullager, AC-kompressor + AC-service, stabstag, svetsa avgasfästet.
Vet inte riktigt hur jag ska göra, älskar bilen och den har bra tryck i bössan när man vill gasa på, samt är en kombi.
Då jag blir farsa i juli vill jag verkligen säkra att bilen kommer hålla ett tag till =)
Användarvisningsbild
av peppepp
Hade själv ett knarr-liknande ljud som kom från höger fram, märkte det i somras när det var så torrt. Man hörde det tydligt vid gupp och ojämnheter. Lokaliserade ljudet till xenonlägesgivare-staget lustigt nog. Spraya med silikonspray och det har varit tyst i några månader nu. Om du har xenon tycker jag det är värt att kika på.
Användarvisningsbild
av FORSV50
cazzette skrev:
FORSV50 skrev:Tjena!

Åfan. Kan du beskriva ditt ljud lite mer? Är det hela tiden eller till och från? Du har inget ljudklipp/video?
Kör jag till jobbet en sträcka på ca 10minuter med 50-70vägar så hör jag ljudet kanske fyra gånger. Säger inte ett skit kanske men så är det för mig.

Ja alltså har ägt min V50 nu i dagarna ett år, och har fått byta hjullager, AC-kompressor + AC-service, stabstag, svetsa avgasfästet.
Vet inte riktigt hur jag ska göra, älskar bilen och den har bra tryck i bössan när man vill gasa på, samt är en kombi.
Då jag blir farsa i juli vill jag verkligen säkra att bilen kommer hålla ett tag till =)
Svårt som tusan att beskriva ljudet men mitt låter kanske inte riktigt som ett knarrande utan mer som ett dovt susande, rungande ljud (det här med att beskriva ljud är nästan omöjligt i text Bild) sen hörs ett högt klonk ibland om jag kör i låg fart och bromsar.

Grattis till att du ska bli pappa! BildBild Jag köpte min V50 dagen innan min andra dotter föddes och jag tycker det är en bra bil för en familj med 1-2 barn. Inte för stor och ändå relativt rymlig. Ibland har väl ändå tankarna på en V70 eller xc70 funnits där Bild

Användarvisningsbild
av FORSV50
peppepp skrev:Hade själv ett knarr-liknande ljud som kom från höger fram, märkte det i somras när det var så torrt. Man hörde det tydligt vid gupp och ojämnheter. Lokaliserade ljudet till xenonlägesgivare-staget lustigt nog. Spraya med silikonspray och det har varit tyst i några månader nu. Om du har xenon tycker jag det är värt att kika på.
Detta var intressant! BildTack för infon!

Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]