NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grinspoon
Har en felkod på värmaren Cpm-1204 combustion fan signal missing.
Värmaren startar inte, ryker vitt och lever om
Det är en Eberspächer d5ws.
Har bytt silen/filtret i värmaren.

Några tips?
av KenZoo
nu såg jag att din felkod ändå inte är densamme som när man har dålig lödning vilket är cpm-1308 , men din felkod indikerar något mot fläkten, kanske faktiskt är fläkten som har tackat för sig och inte någon lödning.

Här kan du annars läsa om "dålig lödning problemet"
viewtopic.php?f=31&t=138524
av johanjohana
Hej,
Har samma värmare i min V50 D2 -2011. Läste ut koderna igår på verkstad med Bosch Eistronic 2.0. Min bärnnare har rykt som tusan. En gång sprang föraren i bilen bakom vid rödljus och bankade på rutan och sa att min bil brann. en granne har ringt om samma sak när den bolmade på parkeringen.
1308 Förbränningsluftfläkt signal saknas
1204 Förbränningsluftfläkt Signal saknas (de mätte dock 8 V tyckte jag de sa... elel rom det va till ovan)
4208 flamavbrott dellast
4001 extravärme komponent påverkad för länge
4101 styrdon spärrat max antal felförsök uppnått.

Innan dess hade värmaren helt låst sig. hade väl misslyckats mer än de där 10 gångerna och sen får permanent låsning.
Läste om lödningarna och det va ju inget kul. Nytt styrdon verkar kosta 4-5000 hä ri sverige och reparera på hos innosund 2500. Ny fläkt om den är trasig 2000. Jag la även pengar på en scanner från icarsoft som var värdelös även om det stod att den skulle läsa av volvo CPM. Läser ni ut med Vida allihop?
Är det billigare att beställa från tyskland?
Ny brännare med installation är tydligen en dyr historia som kan hamna uppåt 10-12 000 kr. Jag kan väl förstå vissa verkstäder som hellre går på detta än får missnöjda kunder som kommer tillbaka om fläkt eller annat byts på gammal brännare och det ändå inte fungerar... Däremot har jag svårt att förstå volvo när de designade V50 utan att kunna stänga av autostarten.
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]