NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla bilentusiaster,

Jag har en Volvo s40 t5 -08 med ett lite småirriterande problem. Alltid när bilen är nystartad och man kör iväg så hörs ett klonkande ljud vid 5-10 km/h. Trodde först att det hade med växellådan (automat) att göra, men har nu kommit fram till att ljudet snarare är knutet till hastigheten än när själva växlingen mellan 1an och 2an sker... det händer inte igen när det väl har skett (om bilen inte stängs av). Stänger jag av och på den igen och sen rullar iväg, så är det samma sak igen.

Någon som har en aning vad det kan vara?

Tack!!
Har faktiskt märkt liknande problem, uppstår konstigt nog nästan alltid vid exakt samma ställe från när jag kör hemifrån. Efter 500 meter cirka och just efter jag kört över ett gupp och börjar accelerera igen jag får höra ljudet. Som om något typ lossnar/klonkar till från framvagnen.
Eftersom det uppstår efter gupp tänker jag att de kanske har något med fjädringen att göra. Men jag känner det i gaspedalen när det klonkar till. Och det är enbart då kort efter start för sen hör jag det inte mer.
Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]

Bromsrör höger fram

Nippeln drog jag till gängorna tog slut, s&ar[…]

Letar en beg blinkersspak till min 2005 V70n. Myc[…]

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]