NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av plamek
Handlaren ringde tidigare och meddelade att de beställt bilen till fel försäljningsställe. De ville ha mitt tillstånd att köra bilen till det rätta försäljningsstället i min hemstad (12 mil ung) och jag gav dom det. Nu känns det som jag har köpt en begagnad bil, gjorde jag rätt egentligen? Jag undrade om det gick att skicka bilen på trailer, men återförsäljaren lovade att den skulle köras försiktigt mellan ställena... 12 mil är inte mycket, men har man beställt en ny bil så är väl en del av tjusningen att ingen annan kört bilen före en själv?
av mojja
plamek skrev:Handlaren ringde tidigare och meddelade att de beställt bilen till fel försäljningsställe. De ville ha mitt tillstånd att köra bilen till det rätta försäljningsstället i min hemstad (12 mil ung) och jag gav dom det. Nu känns det som jag har köpt en begagnad bil, gjorde jag rätt egentligen? Jag undrade om det gick att skicka bilen på trailer, men återförsäljaren lovade att den skulle köras försiktigt mellan ställena... 12 mil är inte mycket, men har man beställt en ny bil så är väl en del av tjusningen att ingen annan kört bilen före en själv?
Det finns alltid andra som kört bilen före dig. Bilen ska upp på trailer lastas av i nybilshamnen sen ska den upp på trailer igen,

Sen ska den köras in i leveransverkstaden tvättas o göras iordning. Sen så tanksas den o körs in i leveranshallen. Där bilhandlaren kör ut den åt dig o först då e det du som som kör bilen vidare..

Så med lite otur har du 5 andra personer som redan har kört din bil, Men 12 mil det lät lite djävligt men vad gör man?? Du kunde ju ha hämtat den själv= jobbigt o drygt. Bett om någon slags kompensation Men varför be när det skulle vart en självklarhet.

Eller bara ta smällen 12 mil e ju ingenting igentligen men ändå djävligt mycket när bilen ska vara ny när man hämtar den.

M.v.h mojja
av plamek
mojja skrev: Det finns alltid andra som kört bilen före dig. Bilen ska upp på trailer lastas av i nybilshamnen sen ska den upp på trailer igen,

Sen ska den köras in i leveransverkstaden tvättas o göras iordning. Sen så tanksas den o körs in i leveranshallen. Där bilhandlaren kör ut den åt dig o först då e det du som som kör bilen vidare..

Så med lite otur har du 5 andra personer som redan har kört din bil, Men 12 mil det lät lite djävligt men vad gör man?? Du kunde ju ha hämtat den själv= jobbigt o drygt. Bett om någon slags kompensation Men varför be när det skulle vart en självklarhet.

Eller bara ta smällen 12 mil e ju ingenting igentligen men ändå djävligt mycket när bilen ska vara ny när man hämtar den.

M.v.h mojja
mojja, du har helt rätt, visst har andra kört bilen ändå. 12 mil är ju egentligen ingenting, men jag har inte gjort något fel själv ändå tycker jag. Finns det praxis med någon form av kompensation, enligt kontraktet har jag köpt en ny bil med leverans i min hemstad.
av mojja
plamek skrev:
mojja skrev: Det finns alltid andra som kört bilen före dig. Bilen ska upp på trailer lastas av i nybilshamnen sen ska den upp på trailer igen,

M.v.h mojja
mojja, du har helt rätt, visst har andra kört bilen ändå. 12 mil är ju egentligen ingenting, men jag har inte gjort något fel själv ändå tycker jag. Finns det praxis med någon form av kompensation, enligt kontraktet har jag köpt en ny bil med leverans i min hemstad.
Ja absolut det e helt sant.. Hade du stått på dig så hade säljaren utan tvekan tagit hem din bil på trailer. Och hade han inte det hade du kunnat bryta ditt kontrakt.

Men jag tror den smidigaste vägen e att du får någon slags kompensation för att bilen kommer vara körd 12 mil pga någon annas misstag...

Eller så ringer du till din säljare imorgon och säger att du ångrat dig och att det inte e ok att dom kör din sprak nya bil 12 mil för att någon annan klantat sig,

Kom ihåg detta e inte ditt problem o e du snäll mot dom o låter dom köra din bil 12 mil så ska dom vara snälla mot dig o erbjuda dig någon motkompensation tycker jag..

Jag personligen hade inte gått med på att någon annan kör dom 12 första milen i min nya bil. Hade bara skrattat åt handlaren o sagt fixa inte mitt problem.

Men efter att man plockat ut bilen har verkstads nissarna kört den ca 200 mil nu men med min tillåtelse då det varit en massa strul med den. men det finns det en massa andra trådar om.

M.v.h mojja
av Daddan
Jag ser hellre att någon kör 12 lugna och försiktiga mil än som de som lastar bilar på biltrailer gör när bilarna kommer på tåg. Jag jobbade förut i Sundbyberg och dit levereras massor av nya bilar på tåg för vidare leverans på lastbil. Följande såg jag under fyra olika kafferaster, samma kille varje gång:

Fullgas på backen i c:a 50 km/h sen i med ettan, rullandes bakåt innan blir det ganska bra spinn...

Fullgas frammåt 500m extra, handbromsslad och stillastående. Sen 0-100 km/h rakt in i trailern.

Allt detta på lastkaj med annan trafik och kalla motorer. Det var diverse märken som Volvo, SAAB, Toyota mfl. Vem fan vill ha däckrester sprutade över en ny bil?
av mojja
Daddan skrev:Jag ser hellre att någon kör 12 lugna och försiktiga mil än som de som lastar bilar på biltrailer gör när bilarna kommer på tåg. Vem fan vill ha däckrester sprutade över en ny bil?

Svar ingen,

Fråga vem vill ha en finning 19 årig prao som kör bilen på detta sätt i 12 mil??

Man kan vinkla varje fråga o svar till det mest extrema.

Men jag skulle vilja ha min bil lugnt uppkörd på en trailer hällre än körd lugnt i 12 mil..

M.v.h mojja
av Goldbeach
Jag hade bett dom ge mig bensincheckar värt 1200 spänn, hundra spänn per mil. Det tycker jag är rimligt.
av Frigge
Du har själv godkänt att dom kan köra bilen till leveransstället. Då kan du inte helt plötsligt ångra det när det är utfört = Sunt förnuft

Det är ju inga mil att prata om, eller ?
Den kommer ju knappast gå på övervarvningen 12 mil :roll:
Det målas upp ett lite för illa scenario här.

Min gissning är att det är en herre i övre medelåldern som hämtar bilen och kör den försiktigt till leveransplatsen. Han kör lugnt och njuter av den fina bilen.
av plamek
Frigge skrev:Min gissning är att det är en herre i övre medelåldern som hämtar bilen och kör den försiktigt till leveransplatsen. Han kör lugnt och njuter av den fina bilen.
Frigge, det där låter mkt bättre :D
av matzen10
Du kan väl be om att få bilen vaxad eller nå`t?! Kostar inte så mycket och personalen finns i "huset". Du lär ju få den tvättad iaf.
Men i det stora hela så förstår jag känslan du har, å andra sidan har du medgivit att det är ok med frakten. Ingen idealsits att vara efterklok men du kan väl försöka med vaxning eller kanske få ett reducerat pris på något?

M V H
---> Matz
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]