NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeppos
Hej

Min volvo v50 med 1.6 liter dieselmotorn är väldigt orkeslös på låga varvtal från 3:an till 5:ans växel. På 1:an och 2:an är den "som vanligt", och på högre varvtal tycker jag den är som vanligt på samtliga växlar.
Det är som om den inte märker att man trycker på gaspedalen. För tvåtusen mil sedan hade jag liknande problem men då tog det 2 sekunder så hittade den accelerationen. Nu händer det inget alls, fortsätter att gå jämt på den hastighet jag har ungefär.
Vad kan detta bero på?
EGR-ventil? Borde den inte generellt vara seg då?
Tryckgivare vid dieselartikelfiltret? (Tyckte jag läst om det i ngn tråd men förstod nog inte riktigt)
Bränslefilter? I så fall seg generellt?

Annat?

Tacksam för tips
av larswjoh
Kom du på någon lösning? Min V50 1.6d 2008 beter sig på liknande sätt. Normalt upplever jag att turbon sätter in på runt 1800 rpm men nu är den slö upp till typ 2500 rpm (exakta varvtal vet iag inte men det känns som runt nämnda siffror).
Jag har inte kollat felkoder. Bränslefilter byttes för någon månad sedan.
av jeppos
Hej
Nej eg ingen lösning. Blev tvungen att byta partikelfilter några månader senare men tror inte det hade med problemet att göra, då den i samband med det gick i safemode och därmed blev toktrög. Nu går den i alla fall som den ska igen. Hoppas att det löser sig för dig också.
av mrok
Har haft liknande problem på frugans C30 1.6DRIVe 2010. På 1:an och 2:an gick den som den skulle på resterande växlar så var den seg i registret 16-1700 och upp till 2100rpm sedan gick den som den skulle. Nästan livsfarlig att göra omkörning på vanlig väg då man saknade kraft.
Vi bytte EGR, tryckgivare spolade ut DPF men inget hjälpte. Kom aldrig på någon lösning innan bilen blev skrot.
Nu har vi en V50 1.6DRIVe 2010 och jag kan tycka att även den har börjat tappa kraft i samma vartalsregister. DPF är bytt för ca 3000 mil sedan, den regenererar var ca 35-40 mil.
Så någon som har någon som helst aning om vad det beror på? Har läst på olika ställen att folk har varit hos volvo verkstäder med detta men inte ens dom vet vad som är orsaken. Har även sökt på Peugeot forum iom att det är en PSA motor, men även där så har man inte hört talas om detta.
Gillar denna motor i övrigt då den går jäkligt snålt, slår inte mycket i snitt mot det som deklarerats.

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]