NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av shoff
Tjena!
Har fått bekymmmer med min V50 2.0D från 2007.
När man ska starta motorn så skakar den och släpper man tändningen så stängs den av för den lyckas ej starta motorn.
Håller man in startnyckeln lite längre när man startar så går den igång efter att den skakat färdigt. Ett par 3 sekunder extra för att starta motorn.
Skulle vilja påstå att det händer kanske 2 ggr av 3 starter.
Jag har bytt batteri för jag trodde att det var dåligt och att det visade sig när det blivit kaööare ute.
Bor i södra sverige så temperaturen varierar från strax under nollan till 5 plus då dessa problem uppstår.
av Leopold
shoff skrev:Tjena!
Har fått bekymmmer med min V50 2.0D från 2007.
När man ska starta motorn så skakar den och släpper man tändningen så stängs den av för den lyckas ej starta motorn.
Håller man in startnyckeln lite längre när man startar så går den igång efter att den skakat färdigt. Ett par 3 sekunder extra för att starta motorn.
Skulle vilja påstå att det händer kanske 2 ggr av 3 starter.
Jag har bytt batteri för jag trodde att det var dåligt och att det visade sig när det blivit kaööare ute.
Bor i södra sverige så temperaturen varierar från strax under nollan till 5 plus då dessa problem uppstår.
Nu har jag ingen erfarenhet alls av dieselmotorer men om motorn "skakar" vid start som du säger så verkar det som att den inte tänder på alla cylindrar. Vore det en bensindriven bil och utan annan information skulle jag undersökt tändstift och - som det oftast ser ut idag - de individuella tändspolarna. Därefter insprutarna om de funkar som avsett.

Men... nu har vi en modern bil. Först av allt skulle jag avläst felkoder. Brukar vara extremt informativt i synnerhet som här där du bevisligen har systemkomponenter som inte gör vad som förväntas. Detta borde vara lika informativt på en dieseldriven kärra, bilen vet vad som inte funkar. Felorsakerna är med all säkerhet redan registrerade och redo att läsas av.
Jag lägger min gissning på att nåt av spjällen i det Y-formade insuget fastnar . Har själv haft problem med det till och från i några år, då oftast när det är runt nollan ute. Min motor startar dock men går ibland mycket ojämnt, typ på 2-3 cylindrar samt svarar inte på gas. Räcker oftast med att försöka starta om 1-3 gånger så går den normalt igen.

Du kan ju be någon slå lite lätt på det Y-formade insuget med skallen till en skruvmejsel i samband med start, är det problem med spjället så kanske det hoppar till sig med hjälp av slag , varvid motorn bör starta normalt.
Användarvisningsbild
av frasse4
Något dåligt glödstift?
av shoff
dieselputte skrev:Jag lägger min gissning på att nåt av spjällen i det Y-formade insuget fastnar . Har själv haft problem med det till och från i några år, då oftast när det är runt nollan ute. Min motor startar dock men går ibland mycket ojämnt, typ på 2-3 cylindrar samt svarar inte på gas. Räcker oftast med att försöka starta om 1-3 gånger så går den normalt igen.

Du kan ju be någon slå lite lätt på det Y-formade insuget med skallen till en skruvmejsel i samband med start, är det problem med spjället så kanske det hoppar till sig med hjälp av slag , varvid motorn bör starta normalt.

Har ej kunnat kolla upp felkoder förrns idag då jag varit sjuk, men fanns 1 felkod på tilläggsvärmaren under klimatanläggningen. Testade funktionerna och raderade sedan felkoden.
Spjället byttes ut förra sommaren då det var utslitet och den ena spjälluckan varken öppnade eller stängdes, men kanske ska ta en titt där iallafall. Men symptomen jag fick då var att motorn gick att starta utan problem, kunde bara inte gasa eller få upp rätt varvtal på motorn vid tomgång.
Är dock lite inne på vad Leopold skrev med stift, tändspolar och insprutare
shoff skrev: Spjället byttes ut förra sommaren då det var utslitet och den ena spjälluckan varken öppnade eller stängdes, men kanske ska ta en titt där iallafall. Men symptomen jag fick då var att motorn gick att starta utan problem, kunde bara inte gasa eller få upp rätt varvtal på motorn vid tomgång.
Är dock lite inne på vad Leopold skrev med stift, tändspolar och insprutare
EDIT: Läs den här tråden och se om du känner igen dina symptom, isf kan det vara startmotorn som är boven.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... r#p1044898

Tändspolar kan du utesluta för sådana finns inte på dieslar ! Glödstiften behövs i regel inte förrän vid typ under -5 ute , du anger 0 till +5 så då bör man kunna utesluta glödstiften.

Spjällhuset utbytt, till ett fabriksnytt , eller ett beggat från skrot ? Beggat från skrot kan ju ha drabbats av samma fel.

Inte så hemma på vad kamaxelgivaren kan orsaka, men har läst några trådar på de engelska forumen om givare som man har behövt flytta lite för att undvika startproblem. Tycker ändå att den borde påverka alla cylindrar , men vem vet.

Kan ju även vara EGR ventilen som strular, men den borde ge felkod.

I övrigt, kan vara insprutare , men bilen tycks ju komma igång och gå normalt . Vad du än gör, ta inte bort elektrisk matning till insprutare med motorn /tändning igång.

Dålig startmotor? Finns en del som haft problem med startmotor som belastar ned batteriet så hårt att många styrenheter får spader , kan ju vara så att det påverkar bränsleinsprutningen. Använd sökfunktionen till höger om Ny tråd och skriv in startmotor

Kanske kan vara värt att gå igenom CEM under handskfacket och rengöra alla kontakter
Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]

Bromsrör höger fram

Nippeln drog jag till gängorna tog slut, s&ar[…]

Letar en beg blinkersspak till min 2005 V70n. Myc[…]

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]