NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nian
Hej

Har en V50 1.8 2006 som gått ca 22000 mil.
Märkte efter senaste servicen i våras att den drack väldigt mycket olja, från april fram till idag har den dragit i sig lite över 8 liter.
Har en vän som har lyft och vi har lyft upp den och det är snustorr under och i och runt motorn så inget läckage någonstans. Den ryker heller inte så jag vet inte riktigt vart all olja tar vägen.

Någon som varit med om något liknande och kan tänkas vad den kan kosta?
Ska lämna in den på verkstan så snart jag får råd men har det lite tight just nu.

Tacksam för hjälpt från forumets samlade erfarenheter.
av nissebrun
Kan det vara så att du kanske kör på en för tunn olja som utan att det märks ändå försvinner ut med förbränningen. Kan vara värt att prova med en lite högre viskositet om du nu använder en tunnare olja.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det är inte så väldigt ovanligt på 1,8. Lev med det, eller testa med nåt rejält mycket tjockare minst 15-40. Inte så snällt vintertid, men det är lite "palliativ vård" så tåget har väl redan gått egentligen
av Nian
TommyP86 skrev:Det är inte så väldigt ovanligt på 1,8. Lev med det, eller testa med nåt rejält mycket tjockare minst 15-40. Inte så snällt vintertid, men det är lite "palliativ vård" så tåget har väl redan gått egentligen Bild
Vad innebär inte så snäll på vintern?
Ja jag har inga problem med att fylla på olja så länge inte det är något större fel som kostar flera tusen å fixa. Bilen har ju inga andra symptom så. Testar med en lite tjockare olja.

Tack för svar.
Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]

EX60

Använder aldrig Pilot Assist längre p&ar[…]

Tack! Stötstängerna hade jag märkt […]