NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skjelfjord84
Hej. Ny här! Första inlägget.

Köpte mig en begagnat Volvo V50. 2.0 Diesel 2007.
Har knappt haft den hemma sedan jag köpte den. Den har varit flera gånger tillbaka till firman som hela tiden försöker å laga detta mystiska felet.

Här så förklarar jag hela situationen
Tog mig från Göteborg till Borås. (ca 6 mil)
stannade bilen hemma. hämtade en sak och gick ned för att åka vidare.
Startade bilen. tog mig ungefär 2 km så typ dör motorn. Motorn är fortfarande på, Fast i tomgång.

får felmeddelanden som
* "Bromsfel. Stanna snarast"
* "Motorsystem, Serv. Erfodras"
* "El. Startspärr. Se manual"
https://1drv.ms/i/s!AmVjaKhAWCfZgYoOjGqPnOTsBl4xCA
https://1drv.ms/i/s!AmVjaKhAWCfZgYoNMhxlhqhbJU4J0g
https://1drv.ms/v/s!AmVjaKhAWCfZgYoMRFNUmZVF850j2Q

Förutom att allt dör. Så går sker även följande
* Alla instrument på panelen dör (bränsle, temp osv osv)
* Varningsblinkersen dröjer 30-60 sekunder innan dem går på.
* Väl på! Så går det inte att stänga av dem igen.
* Det händer ingenting när jag trampar på gaspedalen.

Hade den till firman där jag köpte den.
Dem sa att generatorn överladdade och slog ut elsystemet - Dem bytte generator men felet kvarstår.
Sen nu så har dem bilen igen. Nu säger dem att det är "alger i dieseltanken"
* Vilket orsakar följande serie av problem.
- igentäpt bränslefilter.
- luftbubblor i bränslet till motorn.
- Motorn får för lite bränsle
- Motorns system försöker diagnosera problemet, hittar det inte, och varnar sporadiskt på övrigt
- Bilen hamnar i nödläge

Är det någon som är duktig på detta?
Är det ens rimligt att alger i tanken kan orsaka alla dessa felmeddelanden och sympom?

Googlat runt lite och jag har hittat en YouTube video där en annan har samma problem.
[youtube]
[/youtube]
Kan det vara så att det är problem med den såkallade CEM boxen på passagerarsidan?

/Skjelfjord84
av Rådlös
Dina fel vet jag inte så mycket om, så jag lämnar det vidare till dom som eventuellt har lösning på det? Men alger eller mikrober, dieselbakterier i dieselolja är ett känt problem. Det drabbar sådant dieselbränsle som har blivit "vattenskadat". Det är alltså vatten i bränslet. Mest, och i första hand är det så kallad biodiesel som blir drabbad. Men även vanlig fossildiesel kan bli drabbad. Detta är ett välkänt problem för i första hand båtägare, men även lantbrukare och entreprenadmaskinister kan få uppleva detta. Och så förstås vanliga dieselbilägare.
Om det nu är så som verkstaden säger (?), så gäller det att göra rent tanken och bränslesystemet. Alltså en grundlig rengöring där minsta bakterie måste bort. Sedan finns det motmedel som man får hälla i tanken tillsammans med bränslet. Googla på Grotamar, så får du veta mer. Detta är inget vanligt "hokus pokus snake oil" utan ett kraftigt gift som man måste handskas försiktigt med och följa anvisningarna.

Man kan inte skylla raffinaderierna för dessa bakterier. När dieseloljan tillverkas är den så varm så inga bakterier kan leva där. Det är i stället slarv med bränslet i senare led, smutsiga cisterner och dunkar, dåligt regnskydd, stillastående fordon under längre tid (kondens) etc. etc. som är boven i allt detta. Och som sagt, biodiesel har en "större dragning" till vatten än fossil diesel.
av Psyko
Du har ett elfel på din bil, visst kan du ha alger I tanken men det ger inte dom felsymptomen du har. Du har ett elfel som gör att datanätet I bilen stänger av sig. Det kan vara allt från oxid till internt fel i en enhet, tex CEM.
av Nalleman64
Jag antar att batteriet är kollat och fräscht eftersom generatorn är bytt? Annars kan ett dåligt batteri ge diverse märkliga fel liksom dåliga jordförbindelser.
Tyvärr är det som Psyko skriver - det låter helt klart som ett elfel och de kan vara svåra att hitta tyvärr.
av dieselputte
En generator som överladdar gör väl det oftast pga kasst batteri med hög inre resistans, typ torr cell , kass anslutning etc. Börja med att prova ett annat batteri.

Alger i tanken som ger en massa larm , jo tjena , den verkstadssnubben vet verkligen vad han snackar om :roll:

Kolla även den här videon
och kolla så ingen kontakt vid CEM (under handskfacket) sitter löst, de kan hoppa loss om du smäller i ett riktigt potthål. Jämför felen han har.
Användarvisningsbild
av Nexus
Satte de rätt generator då? Syrran hade sin bil inne på en verkstad då den ej laddade som den skulle. De bytte generator men hjälpte inte. De gav upp så fick lämna vidare till ett företag som är duktiga på elfel . (Volvo hade 4 veckors väntetid). De bytte till rätt generator sen fungerade det. Den larmade med felmeddelande för massa konstiga saker och startade larmet utan orsak. Ny generator av rätt sort och alla fel som bortblåsta.
av skjelfjord84
Psyko skrev:Du har ett elfel på din bil, visst kan du ha alger I tanken men det ger inte dom felsymptomen du har. Du har ett elfel som gör att datanätet I bilen stänger av sig. Det kan vara allt från oxid till internt fel i en enhet, tex CEM.
Jo. Jag tänkte lite så också. Det med alger i dieseltanken lät lite hokus pokus i mina öron. Men eftersom jag inte är tillräckligt tekniskt erfaren så sa jag inte så mycket och tänkte väl mer att det kanske är möjligt då.

Ja! Jag är inne på den CEM boxen. Ska slå ett getöga på den när jag väl får bilen tillbaka. Dem har haft den över 2 veckor nu. Så jag antar att jag borde få tillbaka den nu kommande vecka.

Pratade med ägaren och kom överens om att köpa ett nytt batteri och att dem sedan skulle swisha mig kostnaden för detta sen.
Men han ringde upp mig igen inom 5 minuter och sa att han hade pratade med verkstadskillen som hänvisar till att batteriet är helt nytt.
Så jag antar att det är så.

Ny generator - Om det är fel generator eller inte vet jag inte
Nytt batteri - Om det nu är det. vet ej!
rengjord dieseltank. hoppas dem är tillräckligt smarta att byta filter också då.

Får se hur bilen beter sig när jag får den tillbaka.
Han skulle ha bilen ett par dagar å köra den privat för att se om felen dyker upp igen.
av skjelfjord84
Nexus skrev:Satte de rätt generator då? Syrran hade sin bil inne på en verkstad då den ej laddade som den skulle. De bytte generator men hjälpte inte. De gav upp så fick lämna vidare till ett företag som är duktiga på elfel . (Volvo hade 4 veckors väntetid). De bytte till rätt generator sen fungerade det. Den larmade med felmeddelande för massa konstiga saker och startade larmet utan orsak. Ny generator av rätt sort och alla fel som bortblåsta.
Vet ej! jag litar på att dem är tillräckligt kunniga att montera rätt delar :P
av skjelfjord84
Psyko skrev:Du har ett elfel på din bil, visst kan du ha alger I tanken men det ger inte dom felsymptomen du har. Du har ett elfel som gör att datanätet I bilen stänger av sig. Det kan vara allt från oxid till internt fel i en enhet, tex CEM.
Ska ta å följa den videon å lossa på hela CEM boxen och rengöra den. kanske kan ha så tur så att det bara är en kontakt som har lossat lite.
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]