NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ceddan9
Hej
Min flickvän har en S 40 1,8F 2009.
Nu till problemet.
När hon skulle ta bilen för en vecka sen så var den helt död. Laddar upp batteriet till fullt och då startar som den ska. Så stod bilen några dagar innan hon skulle använda den igen. Död igen.
Startade med startkablar, inga problem. När bilen väl är igång så är det bara att köra. Stängde av bilen, mätte volten och det var ca 13V. Startade och den ökade till ca 14V, det betyder ju att generatorn ger tillbaka ström till batteriet.
Laddade på fullt igen och mätte med polerna borta, helt ok. Lät batteriet vara för att testa efter några timmar, Batteriet hade tappat någon 10 del, dvs känns inte något konstigt.
Kopplade in batteriet. Nu var jag ute på morgonen ca 12 timmar från förra mätningen har batteriet 11,50V, startade knappt.
Vad är det som händer? Det kanske inte är batteriet, det kanske kan vara något annat som drar ut batteriet?!
Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning ceddan
Användarvisningsbild
av joel80
Låter som att det är nått som drar ur ja.. Är det något du misstänker kan dra kanske du kan göra samma test men dra säkringarna till det du tror drar ur batteriet. Försöka hitta det som tömmer batteriet med uteslutningsmetoden.. Om det nu är det som är problemet. :)

Vill du testa om batteriet i sig är ok gör du samma test men tar och kopplar loss det från bilen...
av ceddan9
Vad har hänt fram till nu. När jag var ute nu så var det 10,5V och jag trodde nog inte att den skulle starta, men den hoppade faktiskt igång. Gick en stund på tomgång och lite förvånad blev jag allt när batteriet blev uppladdat på några minuter.
Känslan är ju att det är något som drar fast bilen är avstängd. Jag upplever inte att det är några funktioner som märks är igång.
Om jag ska rycka en säkring ittaget så kommer det ta en väldig tid eftersom det tar många timmar innan jag kan utläsa på batteriet att det är mindre än 12,7 V (som det är just nu).

Vill få tips och råd vad det kan vara för fel, Hur kan man på ett enklare och snabbare sätt få batteriet att behålla sin spänning
av dieselputte
Bilen är ju c 8 år och har inte batteriet bytts ut någon gång så är det nog på tiden att det sker. Att batteriet visar 12,7 V och sedan så lågt som 10,5 V kan peka på en dålig cell. Mitt råd är att prova med ett annat batteri innan vidare felsökning. Laddning från generatorn bör ligga uppemot 14,4 V , eller strax däröver, bara runt 14 V känns lite lågt. Kan även vara generatorn som håller på att ge upp.

I övrigt så kan ju styrservot dra ur batteriet då det ligger direkt kopplat till batteriet via 80A säkring , inget relä som ligger mellan batteri och servo, m.a.o. ej beroende av påslagen tändning.
av Rådlös
En liten förklaring om metoden att rycka säkringar. På äldre bilar, 240, 740 och kanske 940 och liknande så kopplar man bort minuspolen från batteriet. Sedan kopplar man in en Amperemeter mellan batteriet och bilens jordkabel. Om det är något som felar så ser man ju då på Amperemetern att något drar ström (Ampere). Om man då plockar ur en säkring åt gången, man sätter naturligtvis tillbaka den när man har kollat på instrumentet, så ser man förhoppningsvis att det helt plötsligt slutar att gå ström, 0 Ampere, när det ögonblicket innan stog t.ex 4 Ampere. (Bara ett exempel) Då vet du ju i vilken krets det är något fel. Det underlättar betydligt när och var man skall felsöka.

Men nu kommer det svåra: Jag har själv en V70 2.0F -08. Samma motorblock som du, men med lite större borrdiameter. Jag har kollat i min instruktionsbok några gånger och det torde vara mycket snarlikt i din. Det finns omkring 100 säkringar i bilen! Det finns plats för 124 tror jag, men alla används inte. Allt är beroende på vilken bilmodell och motor det är. Och inte nog med detta, dom sitter inte på samma ställe allihop! En del sitter fram i motorrummet och en del andra sitter längst bak i bilen. Med tanke på antalet säkringar skulle det inte förvåna om det sitter flera någon annan stans?

Så den här metoden säger bara att något drar ström när det inte skall göra det i ditt fall. Man kan alltså inte bestämma vilken krets det är som felar utan att dra säkringar. Bara att något gör det.

Nu föreslog signaturen Dieselputte att batteriet kunde vara dåligt. Det är ingen dålig hypotes. Mycket talar för att den har bäring i sig. Man kan belastningsprova ett batteri. Då får det bekänna färg om det är dåligt eller inte. Biltema säljer billiga hobbyvarianter på en sådan mätare för 4 - 5 hundra kronor. Men bilelektrikerna har sådana där dom mäter "gratis" om du antyder att du är beredd att köpa ett nytt batteri av dom i det fall att det skulle behövas.
av ceddan9
Testade lite snabbt nu ikväll att ta bort minuspolen på batteriet och testade plus och på jordkabeln, fick då ett utslag på 1V....
Felsökning får gå vidare i morgon.
Förtydliga så när motorn är igång så mäter jag upp 14.5V
Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]

EX60

Använder aldrig Pilot Assist längre p&ar[…]

Tack! Stötstängerna hade jag märkt […]