NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har en V50 1.8 Flexifuel -06 som krånglar.
Det hela började för ca 2 år sedan då motorlampan började lysa intermittent och jag fick felkod 2008 (spjället). Bilen var lite trött i accelerationen emellanåt men fortfarande fullt körbar - därför valde jag inte inte åtgärda problemet förrän det blev värre.
För ungefär en månad sedan så blev det värre :) Bilen blev svårstartad - den varvade upp vid start men ramlade ner genom tomgången och stannade. Om man var med och gasade lite och höll den runt 2000 varv så gick den att hålla vid liv. Den blev samtidigt väldigt känslig för gaspådrag - tryckte man ner pedalen lite för snabbt så stannade bilen.

Jag började med att byta vakuumventilerna som jag har läst kan generera felkod 2008 men detta gav inget resultat. Bytte då även gasspjället vilket gav en förbättring men löste inte problemet (felkoden är dock borta).

Symptomen som finns nu är:
- Svårstartad vid kallstart - kräver att man håller upp varvtalet tills motorn blivit lite varm för att den inte ska själv dö
- Hackar vid gaspådrag. Stampar man ner gaspedalen så hackar bilen till innan den kommer upp i varv
- Kör man bilen på lågt varvtal (~1500 rpm) och trycker gaspedalen i bott så börjar motorn spika

Eftersom motorn spikar så tänkte jag att den kanske inte får nog med bränsle och tänkte att man kanske ska ta och byta bränslefiltret. Var in på Autoexperten och köpte ett nytt bränslefilter. Hissade upp bilen idag och döm av min förvåning när jag inte lyckas hitta något bränslefilter under bilen... Har man snålat in på detta??

Någon som har en idé om vart man ska fortsätta titta?

Tack på förhand!
Jag vet inte klart, men mycket talar för att filtret sitter i tanken. Kolla den här bilden som är en utskrift från Vida:

Bild

Man ser ju "verkliga ormbon" både vid tanken och framme vid motorn.

En hypotes med motorstörningarna. Hur tankar du och vad tankar du? Ser du till att adaptera rätt om du har bytt bränsle? Och "spikar" motorn även om du kör på E85? Det har 104 oktan och om tändningen fungerar som den skall borde det vara svårt att få bilen att spika. Kallas även för "knacka" och sensorn för att motverka det heter "Knacksensor".
Ja efter lite googlande så verkar det som att det enda bränslefiltret sitter i tanken. Frågan är om det bara är en "sil" eller om det är ett riktigt filter.

Jag kör bara på bensin. Nollade adaptionsinställningarna efter att jag bytte spjället.
Idag har jag tankat i ca 10l E85 för att se om det gör någon skillnad - har dock inte provkört den ordentligt efter detta.
Du måste adaptera om och när du har bytt bränsle. Det går till så att efter man har tankat med det nya bränslet, så kör man ett par mil eller ca en kvart i lugn landsvägsfart. Man får naturligtvis stanna i korsningar och vid rödljus m.m m.m, men man får inte stänga av motorn. I så fall börjar den om med adapteringen från noll när man startar nästa gång. Antag då att man har ett sådant körmönster, avstånd till jobbet etc. etc. så att man inte kommer upp i den här erforderliga kvarten, då blir ju aldrig adaptionen klar och bilen kommer att gå mycket dåligt och inte motsvara förväntningarna.
Det är alltså mycket enkelt att adaptera, men mycket viktigt att det blir gjort. Och Adaptering gäller åt båda hållen, från bensin till E85 eller tvärtom, från E85 till bensin. Och om man håller sig till ett och samma bränsle hela tiden så behöver man aldrig tänka på adaption något mer.

Filtret är högst troligt ett riktigt filter. Insprutningsmunstyckena är högpresissionsinstrument så där tummar man inte på kravet på rent bränsle.
Jag har koll på att jag måste göra adaptionen. Efter att jag nollat den (via OBD) så gjorde jag adaptionen enligt instruktion (15 min vid ~2500rpm, 10 min på tomgång utan AC och 10 min på tomgång med AC (om jag inte missminner mig)). Har efter detta dessutom kört bilen 3 turer på ca 2,5 mil styck.
Adapteringen bör alltså inte vara problemet.

Hur tänker man när man konstruerar en bil utan möjlighet att byta bränslefilter utan att plocka ner tanken? :???:
Jag kollar mitt serviceschema här som gäller en V70 2.0F -08. Det är samma motorblock som du har, men med lite större cylinderborrning. Där gäller kontroll eller byte av bränslefilter var 6 000 mil.
På äldre combi-Volvo som jag har haft så har det funnits en lucka i innergolvet/baksätet att skruva upp. Därunder har tankarmaturen funnits. Någon annan kanske vet om det gäller din V50 också?
Tack för ditt engagemang Rådlös!

Jag har också den erfarenheten att Volvo brukar sätta en lucka i chassit så man kan byta bränslepump utan att riva tanken. Tyvärr verkar inte så vara fallet på denna V50. Har tittat under baksätet och i bagageutrymmet och kan inte hitta någon lucka. Tyvärr verkar det som att jag får plocka ner tanken :/

Frågan är om ett igensatt bränslefilter kan ligga bakom mina problem? Det skumma är att bilen går väldigt mycket sämre när den är kall - det känns som att med ett igensatt bränslefilter hade bilen gått konstant dåligt.

Vad skulle det annars kunna vara? Finns det någon annan givare eller liknande som kan spöka? Borde kanske ha genererat en felkod i så fall?
Hej Limen!

Kan bara bekräfta med dig om att filtret sitter i tanken, rättare sagt i bensinpumpen. Där sitter även bränsletrycksregulatorn, håller själv på att plockar ned tanken på min V50 1.8f as we speak. Vad jag förstått efter mycket googlande om V50/S40, så är pumparna av dålig kvalitét och går sönder allt för ofta på dessa modeller.

Jag ska själv prova att endast sänka halva tanken, för att se om man kan lyckas skruva bort pumpen, utan att behöva göra bytet allt för omständigt.
Slänger in en tanke, kan det kanske vara en slang, vakumslang som spökar, hur som är det lättare att kolla än att byta en säkring http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... lit=+Slang
Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png

Värmare XC60 22-

Sanning med modifikation. Förvisso så […]

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]