NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zebbz
Hej!
Har nästintill bestämt mig för att köpa en v50 1,8 F kinetic 08.
Bilen har rullat 6000 och endast haft en ägare (man född 36)
Begärt pris 84 inkl dubbfria vinterdäck samt tre års garanti.
Jag som har noll koll på bilar.
Vad bör jag tänka på? Priset? Är det rimligt?
av Rådlös
Vad du bör tänka på? Bilen är en FFV och om man är medveten om det så kommer allt att gå bra. Du bör bestämma dig från början vilket bränsle du skall köra på. (Just nu är E85 rekordbilligt på vissa platser, Sthlm, Gbg) Om du tänker byta bränsle, så lär dig om Adaptering. Det är viktigt att göra, men inte alls svårt. Det står i instruktionsboken hur det går till. Kräver inga verktyg eller inställningar. Och har man gjort det rätt så gäller det hela tiden som man kör på det aktuella bränslet. Man behöver alltså inte tänka på det mer om man inte byter bränsle. Det gäller oavsett om man byter från bensin till E85 eller tvärtom, från E85 till bensin. Och även om man vill lägga sig någonstans mitt emellan. (Men varför skall man göra det? Bilen går bäst på E85)
En helt annan sak, bilen har en fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Se till att anslutningskabeln finns med. Den tillhör bilen. Inte någon annan som tycker att "den är bra att ha". Det är Volvos egna (Calix) utrustning och är fullt utbyggbart med kupévärmaruttag och andra tillbehör, om det inte är gjort redan?
Bilen var klassad som miljöbil, men bara i fem år. Det har gått ut för några år sedan och det står inget om det i bilregistret längre och bilen har "normal" bilskatt. Men du får naturligtvis köra så mycket du vill på E85.

Jag nämner detta om adaptering för om man läser här på forumet om FFV-bilar så är det rätt många som upplever störningar med sina FFV-bilar. Det visar sig i flera fall att det är sådana bilägare som håller på att byta bränsle hela tiden, bensin - E85 - bensin - E85. Det är ingen bra metod. Håll dig till ett och samma bränsle så långt du bara kan. Då går bilen bäst (på E85).
Användarvisningsbild
av Dede
Har en V50 med kinect + business från 2009
Kan rekommendera att hitta en med xenonlampor. Halvljuset är ett skämt.
Jag lyssnade tyvärr inte på kunskapen i forumet och får nu leva med det usla ljuset.

Annars en trevlig bil. Vi har inte haft några större problem med vår (kört 2500 mil, rullat snart 11000 mil)
En nyckel har lagt av (fjärrupplåsningen) men har inte brytt mig att fixa det.

1.8f är en OK bruksmotor. Ingen raket så omkörningar får planeras.
Kör du mycket motorväg så överväg en annan motor. Den varvar friskt i 110km/h och förbrukningen blir där efter.
Pendlar 10 mil per dag med vår (landsväg) och snittar runt 0,7l/mil.
Användarvisningsbild
av grillchips
Ja, försök hitta en Momentum-utrustad iaf, det borde vara enkelt och får plats inom prisramen.
Priset känns ganska högt, visst har den inte gått nämnvärt (min 2008 1.8F har snart gått 13) men en Kinetic är verkligen snålt utrustad.
Användarvisningsbild
av Vojje
kinetic har allt du behöver...
tycker iaf att 1.8F är tillräckligt rapp i en C30

Enklast är väl skaffa delen via en bilde[…]

För din årsmodell säger använ[…]

Urkopplad kabel/rör?

Diesel? Är slangen är hård plast[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är […]