NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roppa92
Var iväg en snabbis till affären igår, när jag skulle starta bilen igen o åka hem så var den helt död. Hade el o instrument panelen lyste men ingenting hände när jag vred om nyckeln. Bad en kompis komma o bogsera den till garaget.
Upptäckte idag att det gick o putta igång den, så jag skruva ner startmotorn o testade den med startkablar och batteri och den snurrade och klickade.
Stoppade tillbaka den o kopplade in kablarna i startmotorn igen och provade, Lika död som innan.
Började fundera om det är fel på elen till den och märkte att den tunnare kabeln troligen inte fungerade då jag drog en ny enkel tråd via startmotorn direkt till plus polen på batteriet (provisoriskt) och startmotorn gick igång och när jag vred på tändningen så var jag tvungen o lägga kabeln på pluspolen igen och bilen startade direkt.
Så nu är min fråga hur jag nu ska göra för att få den att starta direkt från tändnings låset och inte vara tvungen att öppna motorhuven o starta bilen med den kabeln som jag drog provisoriskt. Blir ganska tröttsamt :)
av dieselputte
Du har förmodligen problem i tändingslåset. Det är en jord där som skall dra ett reläi säkringsboxen vid vänsterframhjul. Detta relä skall i sin tur ge spänning till solenoiden. Det kan även bero på korrosion i säkringsboxen.

Kan hjälpa att dra ur och sätta i relä R14. Läs lite mer i den här tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 4#p1056932 , finns nog fler trådar om du söker tändningslås , startproblem etc. Sök i rutan till höger om "Ny tråd"
Användarvisningsbild
av Sierra94
Är det tändningslåset som är trasigt så har jag ett liggandrs som jag plockade på en demontering. Från en 07:a. Hör av dig om du behöver det.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Förmodligen är det som dieselputte skriver men det vore bra om du skrev årsmodell och mil med, det kan ibland säga lite åt vilket håll det lutar

Välkommen förresten :wink:
av Roppa92
Hej igen! Har nu löst problemet och den startar utan problem med nyckeln!
Jag körde tryckluft i nyckelhålet för att blåsa bort damm o skit och det funkade! Så problemet var väll att det samlats massa skit som gjorde att den inte kände av nyckeln.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]