NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tisu
#946666
Hej!

Imorse skulle jag starta direktvärmen på bilen, vred då ett hack med nyckeln som vanligt. Men då var allt dött. Eller jo, jag hörde ett knäppande (relä?) från handsklådan. Vid full tändning intensifierades knäppande, men annars dött.

Svärfar försökte kabla igång men ingen, inte ens gnistor på min minuspol... Eller jo, knäppandet blev än mer intensivt under själva kablandet. Jag har tyvätt bränt min multimeter, så jag kan inte kolla spänningen just nu. Jag har min Ctek 3600 på, men utropstecknet lyser. Tänker ha kvar den dock utifall... Nu lyser parkeringslamporna fram och bak trots att bilen inte står i det läget.

Om några timmar får jag hit en multimeter och en gammaldags batteriladdare dock. Så får jag igång bilen så kan jag iaf se om generatorn ger något.

Aldrig varit problem med batteri eller starter tidigare
  • Någon som varit med om något liknande? Vad var det för fel då?
    Om ni bytt batteri, vad tog ni för modell?
    Det står att batteribyte måste registreras på styrenheten, vad innebär det?
    Läste att generatorerna på dessa modeller är underdimensionerade, kan det stämma?
av tisu
#946675
Två relän som knäpper. R14 i motorrummet, verkade gå till handsken vid dragkroken så den drog jag ur. Den under handsfacket vet jag inte vad den har för funktion, så den låter jag sitta. Det är den som knäpper olika beroende på ovan.

Det är den som sitter precis ovan säkringarna 49. 50. 51
av tisu
#946682
Märkte att utropstecknet på Cetek blinkade i takt med knäppet från relät under handsfacket, det gjorde parkeringsljuset.

Vred om halvljusreglaget till 0 eller vad man kallar det. Knäppet upphörde. Nu knäpper inget i bilen, men fortfarande utropstecken i Cteken.
#946683
Ctek skriver

Kontrollera följande om varningslampan lyser:
1. Är pluskabeln på laddaren kopplad till pluspolen på batteriet?
2. Är laddaren ansluten till ett 12 V-batteri?
3. Har laddningsprocessen avbrutits under STEG 1, 2 eller 5? Starta om laddaren med MODE-knappen. Om laddningsprocessen fortfarande avbryts är batteriet ... STEG 1: ... svårt sulfaterat och kan behöva bytas ut steg 2: ... inte laddningsbart och kan behöva bytas ut. STEG 5: ... utan förmåga att bibehålla laddning och kan behöva bytas ut
Användarvisningsbild
av leiwi
#946694
Ditt batteri är nog tvärdött tyvärr
Skulle inte råda dig att försöka starta innan du är helt säker på att batteriet är åtgärdat

Knäppningarna från reläer ock "felet" med ljuset kommer sig av att dom olika styrenheterna i bilen har alldeles för låg spänning
Om du gör upprepade försök med dålig spänning så kan dessa enheter ta allvarlig skada.

På verkstad hänger man alltid på extern laddning vid arbete med elsystemet eller vid programmering /uppdatering av styr systemet
för att skydda styrenheterna
#946705
Såhär betedde sig mitt batteri när det var slut vid 13800 mil: https://www.youtube.com/watch?v=gFYz1-IfLbw.
Bytte strax efter till ett på 80Ah när bilen ändå var inne hos Volvo (det som satt i från fabrik var på 60Ah). Nu har bilen gått närmare 14500 och det fungerar hur bra som hellst med start och värmare etc.
av tisu
#946715
Biltema AGM 314x174x190 80Ah verkar ju stämma. Det är dock högre än org. Så jag vet inte som det får plats... Sedan ser polerna ut att sitta på fel ställen. :/

Det står att batteribyte måste registreras på styrenheten. Kan jag byta själv då?
Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]