NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stjernkvist
Tjena har en v50 1,8f -08

Jag kör ju på etanolen så tänkte att jag skulle ta och koppla in motorvärmare då när det blir lite kallare för bättre start (och säkrare att den startar).
mitt problem är att jag bor på 2a våningen, inte så lägligt mot där jag parkerar och på vår parkering finns inte stolpar för motorvärmare.
Jag känner inte så kul att hänga ut en 15 meters kabel från våning 2 och ha köksfönstret på glänt hela natten?

Har ni några tips på hur man kan lösa detta?
av Rådlös
Antingen hyra en garageplats där det finns eluttag, eller installera bränsledriven värmare. Båda kräver pengar. Bor du i t.ex en bostadsrättsförening kanske det finns möjlighet att skriva motioner och föreslå att eluttag installeras. Nyttan tillkommer fler än du och föreningen kan skryta om en "satsning på miljön". Hur har du t.ex på jobbet? På större arbetsplatser finns ofta någon miljöansvarig. Och många firmor/koncerner vill ha "poäng" för miljösatsningar och ISO-certifieringar i miljöns namn. Ventilera frågan där, om det finns någon utsedd person för det.
Sedan är det så här att din bil kommer att starta ändå. Jag har startat min V70 2.0F -08 i -27°C för ett par år sedan. Den startade som den alltid har gjort. Jag kör alltid på E85. Men det är klart att det är inget idealläge. Och det är ju samma sak för alla bilar. Oavsett vilket bränsle man kör på.

Här tangerar vi en fråga med alternativa bränslen. Och frågan kommer mer och mer för varje dag. Det finns ju dom som "vurmar" för elbilar. Elbilar måste laddas då och då. Vi har för dagen ca 4 miljoner personbilar i Sverige. Hur många av dessa miljoner har eluttag i dag? Hur många har ens egen parkeringsplats i dag?
Jag fördömer inte elbilar, men ser en fruktansvärt stor infrastrukturomvandling med 4 miljoner eluttagsinstallationer överallt. Tänk också på att vissa måste ha två eluttag till samma bil. Det finns dom som använder bilen i tjänsten och behöver flera uttag. Så det kanske slutar på 6 miljoner uttag, eller något sådant? Och någonstans skall elen produceras också. :shock: :shock: :shock:

Som sagt, jag och Stjernkvist kör på etanol. Ett Co-neutralt alternativbränsle som finns här och nu.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Volvo har inget till etanolbilarna. Men om du väljer att montera hos nån som säljer typ webasto så finns det värmare avsedda för e85. (Det sägs att värmare för bensin fungerar bra på e85 också, men eftersom du inte har någon är det lite onödigt att köpa "fel") räkna med 15-20k minst inkl montering.
av GeBo
Rådlös skrev:Antingen hyra en garageplats där det finns eluttag, eller installera bränsledriven värmare. Båda kräver pengar. Bor du i t.ex en bostadsrättsförening kanske det finns möjlighet att skriva motioner och föreslå att eluttag installeras. Nyttan tillkommer fler än du och föreningen kan skryta om en "satsning på miljön". Hur har du t.ex på jobbet? På större arbetsplatser finns ofta någon miljöansvarig. Och många firmor/koncerner vill ha "poäng" för miljösatsningar och ISO-certifieringar i miljöns namn. Ventilera frågan där, om det finns någon utsedd person för det.
Sedan är det så här att din bil kommer att starta ändå. Jag har startat min V70 2.0F -08 i -27°C för ett par år sedan. Den startade som den alltid har gjort. Jag kör alltid på E85. Men det är klart att det är inget idealläge. Och det är ju samma sak för alla bilar. Oavsett vilket bränsle man kör på.

Här tangerar vi en fråga med alternativa bränslen. Och frågan kommer mer och mer för varje dag. Det finns ju dom som "vurmar" för elbilar. Elbilar måste laddas då och då. Vi har för dagen ca 4 miljoner personbilar i Sverige. Hur många av dessa miljoner har eluttag i dag? Hur många har ens egen parkeringsplats i dag?
Jag fördömer inte elbilar, men ser en fruktansvärt stor infrastrukturomvandling med 4 miljoner eluttagsinstallationer överallt. Tänk också på att vissa måste ha två eluttag till samma bil. Det finns dom som använder bilen i tjänsten och behöver flera uttag. Så det kanske slutar på 6 miljoner uttag, eller något sådant? Och någonstans skall elen produceras också. :shock: :shock: :shock:

Som sagt, jag och Stjernkvist kör på etanol. Ett Co-neutralt alternativbränsle som finns här och nu.
Gäsp... har ni hört den förut :lol:
av Stjernkvist
ska kolla med bovärden om det finns någon lösning.

Det kommunala hyesbolaget vi bor hos vill profilera sig lite miljömässigt så en sådan investering tror jag inte kommer gå om intet. Ska kolla med dem. =) Miljön är motiveringen medans jag endast vill skydda min motor mot onödigt slitage ;)
Användarvisningsbild
av SvenB
GeBo skrev:
Gäsp... har ni hört den förut :lol:
Ja, och det är lika rätt då som nu :D
av Rådlös
Mini_ice: "Finns det bränsledriven värmare till 1,8f/2,0f? Finns inte detta tillbehör endast till 5cyl bensin samt diesel?"

Alla Volvos E85-bilar har elektrisk motorvärmare från fabrik. Volvo har valt "den vägen". Till SAAB BioPower kunde man välja el- eller bränsledriven vid beställningen. Nu gick det ju inte så bra för SAAB, men det är en annan historia. En bränsledriven värmare fungerar naturligtvis också även i en 4-cylindrig motor, dom är ju tillverkade som någon sorts universalmodell med specifika monteringssatser för alla vanligare bilar. Så vill man ha en sådan, så är det bara att jaga den med det mest fördelaktiga priset. (Glöm inte att räkna in monteringen) Och i detta fallet när det gäller eftermontage kan man ju alltid kolla efter en begagnad. Huvudsaken är att den passar. Och det är ju stor chans om den har suttit i en motsvarande bil tidigare. Och i fallet med etanol i en bensinvärmare så är det inga problem. Etanol brinner med minimal sotbildning så det är i princip fördelaktigare med etanol jämfört med bensin.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Rådlös skrev:Mini_ice: "Finns det bränsledriven värmare till 1,8f/2,0f? Finns inte detta tillbehör endast till 5cyl bensin samt diesel?"

Alla Volvos E85-bilar har elektrisk motorvärmare från fabrik. Volvo har valt "den vägen". Till SAAB BioPower kunde man välja el- eller bränsledriven vid beställningen. Nu gick det ju inte så bra för SAAB, men det är en annan historia. En bränsledriven värmare fungerar naturligtvis också även i en 4-cylindrig motor, dom är ju tillverkade som någon sorts universalmodell med specifika monteringssatser för alla vanligare bilar. Så vill man ha en sådan, så är det bara att jaga den med det mest fördelaktiga priset. (Glöm inte att räkna in monteringen) Och i detta fallet när det gäller eftermontage kan man ju alltid kolla efter en begagnad. Huvudsaken är att den passar. Och det är ju stor chans om den har suttit i en motsvarande bil tidigare. Och i fallet med etanol i en bensinvärmare så är det inga problem. Etanol brinner med minimal sotbildning så det är i princip fördelaktigare med etanol jämfört med bensin.
Ursäkta var visst inte så tydlig VOLVO original har väl ingen bränslevärmare till 1.8f/2.0f, var så jag menade, naturligtvis finns det säkert massa andra lösningar men var just Volvos jag syftade på..

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]