NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EPA
Min v50 t5 kom till slut men nu undrar jag om det inte saknas en sak på den.
Jag köpte till sportchassie och då skulle väll det följa med ett racinginspererat fjäderbensstag.Sitter inget på min bil.
Följer det med i sportchassie, hur ser det ut.
av Daggis2
Hej

Jag har sportchassi och det sitter ett gråfärgat stag mellan fjäderbenen, går inte att missa.

Mycket praktiskt att hålla i detta när man putsar motorn.

mvh

Anders
av Marko
Har en V50 1,8F -07 med sportchassi, saknar också fjäderbensstag.
Dessutom ser den "hög" ut vid framhjulen, tänkte först att dom missat
att montera sportchassit fram, men det kan väl ändå inte vara möjligt.
Jag ska jämföra höjden med en polares V50. Hade en -06 innan med sportchassi, där satt det fjäderbensstag.
Troligen har dom tagit bort staget från chassipaketet.
Användarvisningsbild
av wendtan
Eftersom volvo själva skriver såhär:
Med detta sportchassi sänks din Volvo 20 mm och gör köregenskaperna ännu roligare och mer dynamiska. Inkluderar kortade fjädrar, hårdare stötdämpare och kraftigare krängningshämmare. Dessutom ingår ett racinginspirerat främre tvärgående stötdämparstag i motorutrymmet som ökar styrprecisionen och styrkänslan. (Ej i kombination med T5 AWD. De hårdare stötdämparna är standard hos T5.)

Så är jag väldigt övertygad om att de inte tagit bort fjäderbenet från lågt sportchassi optionen.
http://www.volvocars.se/models/v50/FeaturesOptions.htm
av dali
Marko, om den ser hög ut fram så kan det bero på att de glömt ta bort transportsäkringarna från fjäderbenen, ska göras på verkstaden innan leverans till kund. Se denna tråd för beskrivning av hur de ser ut: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=6358
av Arne
Det är fullt möjligt att de har missat att montera staget och kanske t.o.m. sänkningssatsen. Värre saker har faktiskt hänt.
av Marko
Tack för tipset, gick ut och kikade på framfjädrarna, mellanläggen
satt kvar. Ska ta bort dom imorgon och se om bilen blir lägre, då borde iallafall sportchassit vara monterat, fågan om fjäderbensstaget kvarstår dock. Ska fråga återförsäljaren om han vet något om det.
av BEEB
Har nyligen köpt en V50 T5 modellår -07 med sportchassi. Finns inget fjäderbensstag monterat. Säljaren försökte ta reda på anledningen, men lyckades inte.
Är det någon på detta forum, kanske med "fabriksinsyn", som kan förklara om andra chassi-ändringar gjorts för att kompensera bort staget ?
Eller beror det på en ren kostnadsbesparing ?
av Freke
Jag fick min V50 140 -06 levererad i april. Den är utan sportchassi, men den har däremot ett fjäderbenstag monterat.
Jag såg även en annan sak på Blocket för ett tag sedan. Där var en bild på motorrummet från en likadan bil som min, även den uttagen på våren om jag inte minns fel. Det jag reagerade på var att det såg helt annorlunda ut. På bilden fanns inget fjäderbenstag, där var en stor plastkåpa över motorn, och oljepåfyllningen satt snett ner till höger, sett framifrån.
Jag däremot har ingen plastkåpa över, utan man ser motorn med insugningsgrenröret (förvisso i svart "plast" men ändå en markant skillnad emot bilden). Och oljepåfyllningen är placerad uppe på motorn till vänster. Och jag har somsagt ett fjäderbenstag.
Så tydligen kan det skilja enheldel mellan "samma" bil.
Eller är det någon som har en bra förklaring på skillnaden?
av Frigge
Freke skrev:Jag fick min V50 140 -06 levererad i april. Den är utan sportchassi, men den har däremot ett fjäderbenstag monterat.
Jag såg även en annan sak på Blocket för ett tag sedan. Där var en bild på motorrummet från en likadan bil som min, även den uttagen på våren om jag inte minns fel. Det jag reagerade på var att det såg helt annorlunda ut. På bilden fanns inget fjäderbenstag, där var en stor plastkåpa över motorn, och oljepåfyllningen satt snett ner till höger, sett framifrån.
Jag däremot har ingen plastkåpa över, utan man ser motorn med insugningsgrenröret (förvisso i svart "plast" men ändå en markant skillnad emot bilden). Och oljepåfyllningen är placerad uppe på motorn till vänster. Och jag har somsagt ett fjäderbenstag.
Så tydligen kan det skilja enheldel mellan "samma" bil.
Eller är det någon som har en bra förklaring på skillnaden?
frågan är om det verkligen var en precis likadan bil :roll:
Låter som att den har en annan motor bara.

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker j[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]

ok, lite som jag misstänkte då.......

Kom på det när jag hade fyrat av fr&ari[…]