NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daggis2
Hej allihopa

Jag har tyvärr upptäckt något lurt i framvagnen på min tämligen nya V50 (330 mil). Jag har lågt sportchassi.

När jag kör över tex brunslock så donkar det friskt och sen gnekar det när jag vrider på ratten.

Sen när jag kikade på framfjädrarna såg jag att på vänster fram sitter det en gummiförstärkning mellan de nedre varven, denna förstärkning finns däremot inte på höger framfjäder, skumt tycker jag.

Hur som helst får jag väl ringa till Rejmes på måndag, så här ska det väl inte vara? Eller hur?

mvh

Anders
Användarvisningsbild
av CarMan
Daggis2 skrev:Hej allihopa

Jag har tyvärr upptäckt något lurt i framvagnen på min tämligen nya V50 (330 mil). Jag har lågt sportchassi.

När jag kör över tex brunslock så donkar det friskt och sen gnekar det när jag vrider på ratten.

Sen när jag kikade på framfjädrarna såg jag att på vänster fram sitter det en gummiförstärkning mellan de nedre varven, denna förstärkning finns däremot inte på höger framfjäder, skumt tycker jag.

Hur som helst får jag väl ringa till Rejmes på måndag, så här ska det väl inte vara? Eller hur?

mvh

Anders
är det bulla under fjädern eller mellan fjädervarven?

lågga schassing har gummi klodsar mellan fjädervarvan för att klara kraven som biltransporterna kräver. desa tas bort vid leveranservice, men kan vju vara lätt att glöma då det inte sitter på specielt många biler.
av Daggis2
Hej

Gummimellanlägget ligger mellan de nedre fjädervsarven på vänster fram men inte på höger.

Är det något som ska bort altså?

mvh

Anders
Användarvisningsbild
av CarMan
är det som en uppskuren slang som täcker et varv av fjädern?
av Daggis2
Nej

Det ser precis ut som sådana där fjäderförstärkningar man kunde köpa förr på biltema till sin 142:a för att kompensera ihopsäckade bakfjädrar.

en gummiklots mellan varven helt enkelt.
Användarvisningsbild
av CarMan
en "kloss" som hindrar fjäden från att fjädra ihopp alltså.

det är den som ska tas bort. den sitter bar där för att stötfångaran inte sak riskera att fåi i ramperna när man kör upp o ned från biltransporten
av Daggis2
OK, då rycker jag bort den.

Tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
av CarMan
Daggis2 skrev:OK, då rycker jag bort den.

Tack för hjälpen.
den bör vara 15-20 cma lång & sitta i flera fjädervarv
av Daggis2
Stämmer precis. Jag tog bort den för en stund sedan.

Nu funkar fjädringen bra.

Jag har altså åkt omkring med detta i 300 mil och ångrat mig att jag beställde sportchassi.

Komiskt, fast egentligen är jag sur på Skobes dåliga leveransservice, de glömde även mjukvaran till backradaren.

Fast misstag är ju mänskligt. Som sagt tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
av CarMan
Daggis2 skrev:Stämmer precis. Jag tog bort den för en stund sedan.

Nu funkar fjädringen bra.

Jag har altså åkt omkring med detta i 300 mil och ångrat mig att jag beställde sportchassi.

Komiskt, fast egentligen är jag sur på Skobes dåliga leveransservice, de glömde även mjukvaran till backradaren.

Fast misstag är ju mänskligt. Som sagt tack för hjälpen.
Har du eftermonterad parkeringshjälp?

att dom glömt den där gummi grejen är ju dåligt att dom glömde, men som sagt så är det inte ofta sånna sitter på bilarna så det är lätt att fasna i rutiner...
230fk går snålt

Mina spridare verkar vara äkta enligt bilder […]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

Okej, tack för hjälp. Jag ska kolla film[…]

760 tändningslås?

Är det en automat? Då går startkr[…]

S40 2004

CD-växlaren var tillval. Om den finns ska den[…]