NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lisa2000
#913981
Inhandlade nyss en läcker vit Vovlo V50.
Lycka!

Den går på antingen bensin eller etanol och jag hör lite av varje om vilket jag bör köra på.

Tar gärna emot mer råd och kunskap! =)
Vilket bränsle bör jag köra på?
Det ena?
Det andra?
Blanda hejvillt?
Endast etanol på sommaren?
Börja cykla?

Lisa =)
av Droopy
#914010
Du kan köra den på etanol el bensin men det rekomenderas att hålla sig till det ena el det andra, inte mixa varje dag om jag säger så. Men du kan såklart slå i en vilekn mix du vill, bilen går iaf.
Fast det har jag gjort., testade att tanka 5l bensin ena gången sedan 5l etanol andra gången och höll på så 10-12 gånger på raken och det funkade det med på en T4F ( det var mer ett test jag gjorde då jag haft problem med bilens gång )

Aldrig haft några problem vintertid heler med kallstarter el så, dok så har jag bytt spridare 2gg på 3000mil, men det är en annan historia
Användarvisningsbild
av grillchips
#914135
Du SKA kunna blanda som du vill, men baserat på inlägg här på forumet med folk som har problem med sina flexifuel-motorer så är det främst de som blandar friskt.
Motorerna är ju utvecklade för att kunna hantera båda bränslena men det många missar är adaptionen som behöver göras. Nu minns jag inte vad som står i instruktionsboken men har du väl tankat ett annat bränsle än det som var i innan så bör du köra en stund efteråt, dvs inte: etanol i tanken, åka hem från jobb, stanna vid macken, slänga i bensin, köra 2min hem och parkera bilen.
Det verkar som att det är då problem främst uppstår, så se till att behöva ratta runt i en 10-20min om du ska byta bränsle.

Jag själv har en 1.8F och har sedan inköpet (snart 3 år sen) kört uteslutande på etanol och aldrig haft problem. Vissa nämner att spridarna börjar strula men det har jag, peppar peppar, sluppit. Även många här på forumet som kört uteslutande etanol i tiotals år utan bekymmer. Första vintern i min ägo så hade jag utomhusparkering men körde även då på etanol utan bekymmer vid kallstart. Numera har jag varmgarage och då är det definitivt inga problem.
Det rekommenderas tydligen att köra en tank bensin på var tredje tank etanol, om man som jag tycker det är trevligt med full tank för 400 spänn. Visst, den är törstigare på etanol men trots min vanligtvis tunga högerfot så sparar jag nog någon krona per mil.

Så... Välkommen till klubben och forumet, släng gärna upp en bild på åket! :)
Och summering: välj vilket bränsle du vill, men ska du byta, se till att köra en stund så att bilen fattar vilket bränsle som har åkt i. :)
av HVTH
#914169
grillchips skrev: ...Det rekommenderas tydligen att köra en tank bensin på var tredje tank etanol, om man som jag tycker det är trevligt med full tank för 400 spänn. Visst, den är törstigare på etanol men trots min vanligtvis tunga högerfot så sparar jag nog någon krona per mil.

Så... Välkommen till klubben och forumet, släng gärna upp en bild på åket! :)
Och summering: välj vilket bränsle du vill, men ska du byta, se till att köra en stund så att bilen fattar vilket bränsle som har åkt i. :)
Ja, full tank för 400:- är oslagbart. Det tråkiga är bara att man behöver tanka varannan dag.. Men som sagt, det blir billigare i det stora hela..
Tilläggas till det du sa om tung högerfot är att det nästan behövs en sådan om man vill komma någon vart någorlunda fort i en 1.8F, men min gick rätt så ekonomiskt trots detta.. Kan vara lite placebo men jag tyckte min definitivt kändes piggare på E85 också kontra 95.
Användarvisningsbild
av grillchips
#914174
Ja precis, man får ju tanka desto oftare men om man bortser från det så. :D

Det är ingen räserbil, det är det inte. Men Teknikens Värld mätte för ett gäng år sen upp prestandan på V50 1.8F med E85 kontra B95, på etanol landade siffrorna på 136hk om jag inte minns helt fel. Så visst är den lite rappare, jag har däremot inte provat en V50 på bensin så jag vet inte hur mycket det faktiskt känns eller stämmer till fullo för den delen. Bevisat är det däremot. :)
#914371
specos skrev:Har haft ett antal 1,8F och 2,0F i min ägo, liksom släktingar. Vi har alltid tankat bensin.
Varför har ni tankat bensin i en Etanolbil? Jag har blandtankat min bil lite huromhaver i 8 år. Inga problem överhuvudtaget. Finns ju mackar som inte har Etanol, och då är det bara att tanka BF95.
Rent ekonomiskt är det fördel Etanol. 25% mer Etanol åtgår jämfört med BF95. 8)
av specos
#915160
sportmomentum skrev:
specos skrev:Har haft ett antal 1,8F och 2,0F i min ägo, liksom släktingar. Vi har alltid tankat bensin.
Varför har ni tankat bensin i en Etanolbil? Jag har blandtankat min bil lite huromhaver i 8 år. Inga problem överhuvudtaget. Finns ju mackar som inte har Etanol, och då är det bara att tanka BF95.
Rent ekonomiskt är det fördel Etanol. 25% mer Etanol åtgår jämfört med BF95. 8)
Eftersom de problem som varit verkar kunna hänföras till just etanol, både på Volvos modeller och på Fords (samma motor). Att spara några få kronor på bränslet kan således snabbt ätas upp av reparationer. Jag ser ingen anledning till att tanka etanol förutom rent miljömässigt. Vilket även det inte verkar vara klarlagt hur bra det egentligen är.
Användarvisningsbild
av SvenB
#915299
Vilka problem? Självklart skall man tanka E85 i en 1,8F. Om det finns på macken man besöker förstås. Det finns inga belägg för att det skapar några problem, tvärt om. Jag har sedan 2009 "hängt" här på forumet, och under majoriteten av denna tid kört just en 1.,8F. De problem som andra med 1,8F har haft har inte haft med bränslet att göra. Jag körde min 1,8F i fyra år enbart på E85 (E75 på vintern) och hade inga startproblem eller andra problem. ??:-/
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]