NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dede
Dags att komplettera Volvogaraget med en V50. Kommer rulla runt 1500 mil per år, mest sträckor på 1-5 mil. Under vintern kommer den antagligen gå fler, korta sträckor (<3km)
Testat en 1.8F och tycker den motorn var helt OK att köra. Hittat någon 2.0F också som kanske kan vara intressant.
Vill helst inte lägga mycket över 100.000:- men hittar man rätt bil som kostar mer så får man lösa det.

Ni som har V50, vad är ni nöjda/missnöjda med?
Vad ligger en 1.8F på i förbrukning (mest 70, 90, 110)?
Något speciellt man ska kontrollera utöver det vanliga (hjulupphängning, bromsar, elektronik e.t.c.)?
Någon som själv eftermonterat dragkrok? Hittade Thule med en CANbus-anpassad kabel för 2500:-

Alla tips, råd och tankar är välkomna :)
Hej har kört v50 1,8f 08 i ett par år nu, när allt funkar så ligger förbrukningen (e85) ungefär på 0,95 milen går ner lite till 0,91 när det är varmt och runt 0,85 på riktiga långresor.
Har inte haft några bränslerelaterade problem den kan fnysa lite vid långa fullgaskörningar (sk lean pops) lite insprutningsrengöring ett par gånger per år så håller det sig borta.
Ska du bara köra tre km åt gången under vintern ska du absolut inte köra e 85, den behöver gå varm för att starta ok.
Modellrelaterade problem finns ju, nöter förvånansvärt mycket bromskivor och belägg.
Hydraulenheten går sönder förr eller senare, volvo tar det mesta inom 5 år och sen verkar de ta halva kostnaden, så det blev 4000:- i våras :(
Servot fick bytas. böt själv hur enkelt som helst.
Framhjulslager är en svag punkt, 5-6 tusen mil är vanligt intervall, krävs ett särskilt verktyg för jobbet verkar som en del verkstäder har svårt att montera rätt då går de tidigare.
Relativt enkelt att montera dragkrok bara att följa instruktionerna och sen fara till volvo och låta de slå på den funktionen (max 1300kg 1,8f).
Gillar inte växelöverföringen seg i bland och är inte alltid sammarbetsvillig, man lär sig gå runt problemet.
T-tec klädseln spricker alltid, läder verkar hålla ok.
Överlag helt ok bil med lilla spritmotorn är den lätt i framvagnen och fin att köra, minst momentum som utrustningsnivå helst summum då har du läder och bättre stereo.
För att kolla bränsleförbrukning mellan olika bilar och bränslen rekomenderas spritmonitor.de sen är det bara att räkna vad det kostar per mil.
För ett drygt år sedan bytte vi in vår 2008 VV50 1,8F som vi haft i drygt ett år. Hade rullat cirka 8000 vid köp och 10000 vid bytet.
Den största nackdelen vi upplevde var att det kändes som om man saknade en växel även med femman i.
På motorväg så upplevdes den som surrig men i övrigt var det en trevlig bil.
Första tiden körde vi enbart på bensin men andra halvåret körde vi enbart på E85.
På bensin låg snittet omkring 0,7 till 0,8, på E85 låg den alltid över litern men det var ändå billigare att köra på E85.
Det enda som hände tekniskt under året var att kondensorn till klimatanläggningen punkterades och fick bytas (6000 spänn)

På grund av att min fru hade problem att koppla ur (knäproblem) fick vi lite akut byta till en annan V50 i Augusti förra året.
Att vi valde en V50 igen var delvis praktiskt, vi har två hundar och ville inte sälja buren för att köpa nytt, dessutom är storleken
på bil precis lagom så vi ville byta till en likadan.

Hittade en 2011 V50 med automat och D3-motor som vi bytte med vår -08 1,8F som inbyte.
Att det blev en D3 var en tillfällighet men det är absolut inget vi ångrat, tvärtom.
Med automat går den mjukt och behagligt, avstressat.
Motorn upplevs som pigg och go, automaten drar väl upp snittet så den ligger på 0,7 mätt över cirka 1000 mil.
Glädjande är att med husvagn påkopplad så känns det knappt att man drar något och snittförbrukning med husvagn blev ändå under litern!

Vi har sedan Augusti 2013 kört cirka 1600 mil och är helnöjda med bilen och med bytet.
Det är inte den mest moderna vagnen men man får lite vad man betalar för, vi är nöjda i alla fall.
Bara lite jämförelse: Jag har en V70 2.0F -08. Det är samma motor som 1.8, bara större borrning.
Jag håller med tidigare här att det känns ibland som att det saknas en växel, sexa eller OD. Men man vänjer sig faktiskt med det också. Den är inte det ideala att dra tunga släp med, men jag kanske kör ett eller ett par lass till kommunens sopstation ett par gånger om året. Det går också med bilen. Köldstartproblem är inget som har drabbat mig eller bilen. Det kallaste som jag har startat i var -27°C. Jag glömde eller förträngde att koppla in bilen på kvällen. Men den startade som vanligt.
Några anmärkningsvärda tekniska problem har jag inte upplevt under åren. Jag följer serviceschemat och låter verkstaden utföra det. Jag kör alltid på E85. Den drar i genomsnitt 1,18 L/Mil. Skall man dra släp tar den markant mer. Tänker du ofta dra släp eller husvagn, så välj en 2,5F i stället.
Om du är spekulant på en F-bil (E85) så se till att du får med kabeln till motorvärmaren! Alla Volvo med F-motorer har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Det finns färdiga anpassade satser för att sätta uttag för värmefläkt i kupén, om man vill ha det?
Tack för bra info.
Kommer inte köra släp med denna. Har en V70 om man behöver köra tungt. Blir mest cykelhållare.
Så bromsar, framhjulslager och hydraulenhet (servo eller?) är svaga punkter.
Förbrukningen är lite högre än vad jag trodde den skulle vara. Är ju ingen stor bil och vår V70 140hk kör jag på 0,8 i snitt.
Men men, fortfarande en trevlig bil så letar vidare.
Finns det fler saker som kan vara bra att tänka på så tas de självklart tacksamt emot.
Hydraulenheten är ABS med antisladd mm.
Bosch som tillverkade dem hade en dålig design på en ventil för några kronor, och det är flera märken som har samma fysiska enhet som har problem.
Servot är en annan sak lite enklare att byta själv.
Aha. Kanske läge att hålla koll på om den är bytt då?
Vilka årsmodeller är bäst att titta efter?
Givetvis är alltid nyare trevlig men kanske kan man hitta en lite äldre med färre mil för bättre pengar.
Dede skrev: Förbrukningen är lite högre än vad jag trodde den skulle vara. Är ju ingen stor bil och vår V70 140hk kör jag på 0,8 i snitt.
Ja, men det är skillnad på 0,8 BF95 och 0,95 E85 i kostnad. Hade själv en 1,8F i 4 år. Körde enbart på E 85 och medelförbrukningen på nästan 6.000 mil, blev 0,914 liter/mil.
Ska kika på en V50 imorgon är tanken.
Står att den har Business edition men har inte hittat vad det innebär i utrustning.
Någon som har koll på detta?
Har själv en business = kinetic med lite extra som läderinredning men det kan nog skilja lite från bil till bil.
Gör dig själv en tjänst och köp ingen V50 som saknar Xenonljus , halogenstrålkastarna är urusla och trafikfarliga.
Jag har halogen på min och kör fulkonverterat xenon bara för att kunna se vägen.
V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Tack igen! En sådan fick det bli! Trevlig h[…]