NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av guybrush
#897318
Hej! Har precis haft inne bilen på 12000milars servicen, där de konstaterade att bilen läcker olja från någonstans. Lite hemma meckare som man är tänkte jag att jag kan börja kolla på det själv. När jag lossnade plastkåpan ovanför motorn upptäckte jag att det låg olja/diesel vid insprutarna och runtomkring.
Har googlat runt lite på detta och det jag hittade var följande;
http://www.ebay.com/gds/Peugeot-Citroen ... 761/g.html

Någon som tror att jag är på rätt spår?

Jag köpte i alla fall dessa:
http://www.ebay.com/itm/VOLVO-C30-1-6D- ... 76&vxp=mtr

Om jag råkar vara på rätt spår, har inte meckat mycket dieselmotorer innan, men vad bör jag tänka på när jag tar loss spridarna?
Tack för all hjälp!
av torro
#897490
Det der kan fort bli en omfattende jobb. I tillegg til kobberskiven trenger du også foringen som sitter øverst, samt en liten plasthylse som sørger for at injectoren står rett i hylsen.

Bild

Dersom Bilia skal ta jobben er de, i Norge, pålagt til å skifte tilførselrørene for diesel også så det blir en relativt kostbar affære å få ordnet dette der. Skiftet selv en slik kobberskive på den ene injectoren. Hadde flaks da den løsnet relativt lett med varm motor. To vel ca en time å få den og injector-hylsa fri for koks. Har derimot hørt om mange skrekk eksempler med injectorer som sitter så fast at spesialverktøy må benyttes.

Det som er sikkert er at lekasjen kan føre til at motoren fylles med kokspartikler som igjen tetter oljetilførsel til bl.a. turbo. Du bør med andre ord få ordnet dette så fort som mulig.
av guybrush
#897586
Stort tack Torro!

Du tror att jag är på rätt spår i alla fall? Hade du likande problem?
Du råkar inte ha artikelnummer på plastbitarna överst? Hittar de inte..
Så du menar att det tar ca: 1 timmer per injektor att ta loss, göra rent och montera åter?

Igen, stort tack!
av torro
#897723
Jeg tror alle 1.6 PSA motorene har like injectorer. DVS at du kan bruke skive og pakninger fra f.eks. Peugeot/Citroën 1.6 HDI eller Ford 1.6 TDCi

Bild

Om du regner en time per injector er nok det ganske god antagelse. Det kommer selvsagt an på hvor godt de sitter og hvor mye som må rengjøres. Vanligvis er det det nr 3 fra venstre som har mest problemer. Jeg skiftet kun den ene om var lekk og etter 700 mil er det fortsatt tørt rundt alle injectorene. Pass bare på å behandle injectoren pent, spesielt spissen må ikke berøres. De koster sin vekt i gull og ny injector må programmeres med ViDA

Edit: Dieselforbruket gikk ned med 0,5-1,0 dl per mil etter reparasjonen av lekk injector. Fylte også på en flaske med injector rens fra Mekonomen i diesel-tanken etter reparasjonen, men om det gjør noen forskjell er det vel delte meninger om..
Bilagor
IMG_0129.jpg
Slik så det ut etter at injectoren var tatt ut på min 1.6d
IMG_0129.jpg (1 MiB) Visad 4430 gånger
av guybrush
#898390
Bytte de idag på alla fyra cylidrarna. Gick ganska smidigt, dock fastnade en kopparbricka i hålet. Men efter lite fiskande. :) Dock hade jag inte gummi och plast ringen, men enligt Vida så skulle de inte behövas. Så nu får man hålla ögonen öppna och se om det läcker något. :) Tack för hjälpen Torro!
av mpeter
#929231
Hakar på denna tråd då jag tror att jag har samma problem med min V50 1.6D 2007.

Började med att den läckte kompression från cylinder 3. Bilen var allmänt slö och konstig vid vissa varvtal. Mekanikern plockade ur alla insprutarna och gjorde rent, och bilen blev som ny.

När jag en vecka efter reparationen skulle montera tillbaka plastkåpan över motorn så såg jag att det var plaskblött runt spridare 1,2 och 3. Mekaniker trodde att det var diesel så man bytte ut stålrören som matar diesel samt returslangarna. Detta hjälpte inte utan nu är man inne på att det är olja som kommer. Vartifrån vet man inte. Man ska prova att byta den där svarta kåpan med oljepåfyllningslocket.

Nu när jag såg dessa bilder så börjar jag fundera på om det inte kommer olja ifrån spridarna? Enligt min mekaniker så ska det inte kunna komma olja eller diesel "underifrån" spridarna. Då borde den även läcka kompression säger han.

Jag är alldeles för dålig på bilmotorer för att förstå. Men blir ju lite fundersam när man ser bilder som överensstämmer med hur det ser ut på min bil samt vad ni gjort för att åtgärda problemet.

Kan det komma olja/diesel ifrån spridarna om dom t.ex. slarvat med tätningar eller dylikt?
av torro
#929291
Det kan være flere årsaker til at det er olje omkring injectorene. Om vesken er svar og klebelig når bilen er varm, men hard og tørr når bilen er kald er det koks. En blanding av diesel og eksos som kommer av at det lekker fra undersiden av injectorene. Kobberskiven som sitter under injectoren skal skiftes dersom injectoren har vært ute.

Dersom vesken er flytende når bilen er kald er det mest sannsynlig olje. Enten lekasje fra påfyllingslokket, fra utluftingen på motsatt side, eller at det er sølt olje ved påfylling.
av mpeter
#929549
Tack för svaret!

Nu är det blött och kladdigt. Koks var det på det första felet när bilen läckte kompression på cylinder 3.

Nu har man bytt packningen till kåpan och gjort en ordentligt motortvätt. Jag måste ha bilen i helgen så jag körde hem bilen (ca 2km) och öppnar huven och ser att det börjar bli blött runt skruvarna som håller fast spridaren på cylinder 2 och 3 (mot kylaren till). Kan det verkligen komma upp olja därifrån? Se bifogade bilder.
IMG_1102.JPG
IMG_1102.JPG (1.08 MiB) Visad 4346 gånger
IMG_1101.JPG
IMG_1101.JPG (1.85 MiB) Visad 4328 gånger
IMG_1100.JPG
IMG_1100.JPG (1.02 MiB) Visad 4330 gånger
IMG_1093.JPG
IMG_1093.JPG (1.34 MiB) Visad 4320 gånger
IMG_1092.JPG
IMG_1092.JPG (1.54 MiB) Visad 4333 gånger
av MLu
#1599020
Hakar på tråden.
Jag har liknande problem, någon som vet?
Kan det vara olja i ”spridarröret” mellan kopparbricka och övre gummitätning?
/Micke
Dynamiska strålkastare?

Tack för info. Då verkar det inte helt […]

Byte multirem mild hybrid B4

Finns det någon som har instruktioner fr&ari[…]

Bil offline

Min xc60 2023 är offline sen i går kv&a[…]

Jag håller med föregående talare.[…]