NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pete
Hej,
Efter andra besöket på verkstaden hittades en trasig spjällmotor (Volvo V50 2,4 -06). Oljud från ventilationen (typ hissande servo ljud) och immade rutor p g a den trasiga spjällmotorn. Läste i ViBilägare att deras testbil hade liknande fel. Misstänker att detta kan spöka på många bilar framöver.

Några fler som har/haft samma fel?

M v h
/Besviken V50 ägare
Användarvisningsbild
av AndreasC
Japp, samma här. hade också en v50 2.4 -06 med samma problem. Blev ett byte av spjällmotor på den med.

Mvh Andreas
av Pete
Vågar man ha kvar en V50 efter garanti perioden gått ut, då man redan nu efter 4-5 månader får lämna in p g a trasig spjällmotor?

4-5 timmars arbetstid + reservdel, då instrumentbrädan måste lyftas. Gissningsvis ca 3000-4000 kr.

/Pete
Användarvisningsbild
av Ljusbusen
Spjöllet verkar öppna och stänga hela tiden... Ska in med den på torsdag för att få det åtgärdat :-)
av lilledanne
Ljusbusen skrev:Spjöllet verkar öppna och stänga hela tiden... Ska in med den på torsdag för att få det åtgärdat :-)
Jag vet inte om du följde den stängda tråden - men jag har hade samma problem med min. Efter tre dagar på verkstad och byta av tre spjällmotorer var det lugnt i ca en vecka. Nu har den börjat likadant igen - ska in med den om en vecka igen. Kan vara en programvarugrej..eller ytterligare nån dålig spjällmotor - vi får se. Största problemet är inte ljudet utan att min blåser också kallt hela tiden på passagerarsidan, det går an nu när det varit varmt - men snart blir det vinter och då blir det istid för stackars medresenären..
av Raver
Jag har haft min bil inne 2 gånger sedan sist (i den borttagna tråden), första gången fick jag en mjukvaru updatering, samt kalibrering av spjäll. Det funkade i några dagar sen vart det ruta 1 igen. Dom sa att den tappade sina inställningar. Nu vart det nästan värre för istället för slag var 2-3 sekund så kom det exakt var 5 sekund.

I går blev det nytt besök på verkstaden, dom lär ha felsökt ifrån Göteborg. Och vi fick någon ny program snutt.

Nu har spjällmotorerna varit extremt tysta, någon enstaka gång har jag hört ljudet men det är sååååå tyst 8)

Dock så är jag inte helt säker på att allt funkar som det ska, det känns som temperaturen svänger och själva regleringen känns trög nu. Förr var det snabba ryck nu är det som en gammal trött reglering. Känns som det kommer kallluft hela tiden i mitten av bilen och knappt något på sidorna.
Det sista stycket kan vara inbillning eller bara att systemet beter sig annorlunda än förut och att jag inte är van än, men hur som borde man inte höra spjällen någon gång inte ens vid start ??

Men hellre lite sämre reglering är ett sabla liv :)

För första gången är det en ren njutning att köra bilen, tror det var i juni vi köpte den så det var på tiden :D
Användarvisningsbild
av CarMan
finns inte den andra tråden kvar?
kommer inte ihåg vad den hete! Varför har den tagissbort, om den nu är borta?

i vilket fall som helst, så kan ni vänta med att lämna in era bilar. det finns en mjukvara som löserproblemet & den kommer ca: vecka 43
av Hellrider
CarMan skrev:finns inte den andra tråden kvar?
kommer inte ihåg vad den hete! Varför har den tagissbort, om den nu är borta?

i vilket fall som helst, så kan ni vänta med att lämna in era bilar. det finns en mjukvara som löserproblemet & den kommer ca: vecka 43
Fan va gött,,,ännu en fräsch mjukvara som fixar motorerna! :)
av Pete
Undrar över den nya mhukvaran? Intern Volvo information? Analys killen på verkstaden i Gbg kände inte till något!
av Raver
Jag vet inte vad det var för program vara men den finns i min bil och den fungerar verkligen denna gång :)

Jag misstänker att det var volvo som gjorde den dvs finns nog inte ut ännu hos verkstäderna. Men jag vet inte dom sa bara att bilen skulle kopplas upp mot göteborg för felsökning.

Så jag behövde i alla fall inte vänta till vecka 43 :wink:

Vad var det för analys kille i göteborg?

Undra om det är samma programvara jag fick som Carman pratar om?
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?