- tor 07 aug 2014, 17:34
#886884
Jag har ett problem med min C30 2.0d -07. Jag kör ca 90% landsväg i 80 km/h och den drar väldigt mycket bränsle. Jag pendlar till jobbet 8 mil enkel resa i 80km/h. Då drar den ca 0,6-0,65l/mil på landsväg med farthållare. Men inte alltid, ibland kan jag köra samma sträcka på 0,4-0,45 (enl mätare). Samma förhållanden, samma väder osv.
Jag har kollat förbrukningen medans jag kör på bilens nuvarande förbrukning och det vet jag att det är ingen exakt vetenskap. Men när jag kör bilen och den drar ca 0,45 enl mätare så känner jag ett lite ryck i bilen (ungefär som på äldre bilar när man släppte gasen och sedan gasar igen, fast mycket mindre). Sedan ökar förbrukningen upp till ca 0,6-0,7. Detta känner jag varje gång innan förbrukningen stiger och lägger sig på ca 0,6.
Ex
Skulle köra hem från Stockholm, kollade mätaren och den låg runt 0,4-0,5 i ca 20 mil. Sedan känner jag samma "ryck" i bilen och förbrukningen går upp till 0,6-0,7 resten av de 25 milen jag har kvar att köra, förutom några få korta tillfällen (1-2 min) då förbrukningen går ner. Samma förhållanden, väder osv.
Har hört med Volvo om detta, men de kan inte riktigt svara på vad det är för fel. Det hittar inga felkoder. Bytte EGR ventil då den var kass men ingen skillnad. För några månader sedan kunde jag köra ganska långa sträckor då den drog lite, typ halva tanken. Men nu drar den mycket nästan hela tiden. Bästa gissningen Volvo kunde ge efter EGR-ventilen var att regenereringen av PF var orsaken till den höga förbrukningen. Men varför den går så länge kunde de inte svara på. Volvo skall ha kollat PF och det var ok.
Hoppas någon har några bra idéer om vad det kan vara för fel då på en tank gör det en skillnad på nästan 30 mil jag förlorar på detta.
Är medveten om att förbrukningen som bilen visar inte stämmer helt, men det är ökningen i förbrukning jag tittar på och man ser hur siffrorna går upp efter varje ryck i bilen.
Mvh Johnny
Jag har kollat förbrukningen medans jag kör på bilens nuvarande förbrukning och det vet jag att det är ingen exakt vetenskap. Men när jag kör bilen och den drar ca 0,45 enl mätare så känner jag ett lite ryck i bilen (ungefär som på äldre bilar när man släppte gasen och sedan gasar igen, fast mycket mindre). Sedan ökar förbrukningen upp till ca 0,6-0,7. Detta känner jag varje gång innan förbrukningen stiger och lägger sig på ca 0,6.
Ex
Skulle köra hem från Stockholm, kollade mätaren och den låg runt 0,4-0,5 i ca 20 mil. Sedan känner jag samma "ryck" i bilen och förbrukningen går upp till 0,6-0,7 resten av de 25 milen jag har kvar att köra, förutom några få korta tillfällen (1-2 min) då förbrukningen går ner. Samma förhållanden, väder osv.
Har hört med Volvo om detta, men de kan inte riktigt svara på vad det är för fel. Det hittar inga felkoder. Bytte EGR ventil då den var kass men ingen skillnad. För några månader sedan kunde jag köra ganska långa sträckor då den drog lite, typ halva tanken. Men nu drar den mycket nästan hela tiden. Bästa gissningen Volvo kunde ge efter EGR-ventilen var att regenereringen av PF var orsaken till den höga förbrukningen. Men varför den går så länge kunde de inte svara på. Volvo skall ha kollat PF och det var ok.
Hoppas någon har några bra idéer om vad det kan vara för fel då på en tank gör det en skillnad på nästan 30 mil jag förlorar på detta.
Är medveten om att förbrukningen som bilen visar inte stämmer helt, men det är ökningen i förbrukning jag tittar på och man ser hur siffrorna går upp efter varje ryck i bilen.
Mvh Johnny