NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har fått ett märkligt och irriterande ljud som kommer vid gaspådrag. Det låter nästintill som när man sätter på fläkten på låg hastighet. Tror det kommer från de främre luftutblåsen vid rutan.

Kan det ha något att göra med klimatanläggningen?

Ska kolla ev. felkoder till helgen.
Senast redigerad av 1 Kombimannen, redigerad totalt 0 gånger.
Klimatanläggningen varierar fläkthastigheten och temperaturen beroende på en massa parametrar, som tex hastighet, sol/inte sol, motortemp och yttertemp, om fönstren är uppe eller nere så det kan mycket väl stämma det du beskriver.
Du har helt rätt. Men nu är det inte fläkten som avger ljudet i detta fall då klimatanläggnignen är avstängd :-).

Och det enligt tekniker (har inne bilen på verkstad nu) kommer ljudet från motorn :-S.
Ett fel är identifierat än så länge, en slang ovanför generator läcker olja. Teorin är att oljan får omliggande komponenter att tjuta vilket jag då uppfattar som fläktljud inne i kupén.

Låt oss se hur det går.
Då är det bekräftat. Slangen hade ett hål, inte alls stort. Vet inte vad delen/slangen heter. Den sitter i anslutning till insug och turbon. Tar man bort den så tycks turbon inte ladda.

Tydligen ett vanligt fel med hål i dessa slangar. Jag fick även ett antal felkoder (avgaslampan lyste) som det var svårt att finna ett samband på.

Felet förklarar också att det lät som det pyser när jag gasade och laddtrycket ökade varvid en del luft tog vägen ut genom det smala hålet i slangen. Ett annat kännetecken är att oljefukt läckt ut genom hålet som hamnat ovanpå generator och AC-pump.
du har inte kvar så att du kan förklara vilken slang det var (Bild eller så)? Eller menar du den grova som går från turbon till insugen där anslutningsslangen till EGR sitter på? har för lågt tryck i turbon nu enligt vida, så förhoppningsvis bara det som är fel, för jag hittar inget annat som kan vara fel, förutom isåfall spjället i turbon på "avgassidan".
Kapar tråden lite för att bifoga bild på liknande problem jag har fått om någon annan kommer in i denna tråd senare.
Har också själv problemet med att hörs ett fläktliknande ljud vid gaspådrag precis om fönstret är öppna, eller som något pyser.
Bilen är dock 2,0D.

Men lyfte upp den och även här var det hål i en slang på röret från intercooler, dock inget som säljs löst:

Håll i slangen nedanför insug, verkar även läcka? olja. Antar att det är "dimolja"??
Bild

Utzoomad så finns slangen upp i högra hörnet nästan.
Bild
Kort kommentar kring bilderna Dilav. Du har vänt på flödena. Bilderna visar kompressor-sidan av turbon, alltså utlopp från kompressorn/komprimerad luft som sedan går fram till laddluftkylaren där den kyls av innan den går upp till det y-formade inloppet och matar motorn med luft.

Det är helt normalt med lite oljeklegg här. Oljan kommer (om det är mindre mängder) från vevhusventilationen (CCV). Oljedimman från vevhusventilationen filtreras i den svarta lådformen i bakkant/topp på motorn (så mycket olja som möjligt leds tillbaka till motorn), därefter matas "olje-dimman" på i inluft-röret, vilken alltså sedan via "turbo-kompressorn" leds vidare till motorn och förbränns. Är det däremot mycket olja så är det mer troligt att denna kommer från turbons lager (turbohaveri).

I ditt fall så är det bara att mäta upp dimensionen på stumpen där du har läckage och byta denna (valfri leverantör).
Perra_367 skrev:Kort kommentar kring bilderna Dilav. Du har vänt på flödena. Bilderna visar kompressor-sidan av turbon, alltså utlopp från kompressorn/komprimerad luft som sedan går fram till laddluftkylaren där den kyls av innan den går upp till det y-formade inloppet och matar motorn med luft.

Det är helt normalt med lite oljeklegg här. Oljan kommer (om det är mindre mängder) från vevhusventilationen (CCV). Oljedimman från vevhusventilationen filtreras i den svarta lådformen i bakkant/topp på motorn (så mycket olja som möjligt leds tillbaka till motorn), därefter matas "olje-dimman" på i inluft-röret, vilken alltså sedan via "turbo-kompressorn" leds vidare till motorn och förbränns. Är det däremot mycket olja så är det mer troligt att denna kommer från turbons lager (turbohaveri).

I ditt fall så är det bara att mäta upp dimensionen på stumpen där du har läckage och byta denna (valfri leverantör).
Tack för inlägget, blev lite klokare nu. Antar att det krävs värmetåliga egenskaper på "stumpen".
Kommer skriva i denna tråden igen när jag har bytt om det är tillåtet, då jag tycker TS har fått till en bra rubrik som komma upp direkt vid sökning på google.

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]