NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vafan
Ny här och behöver råd och tips, för jag har total noll koll!

Lite bakgrundsfakta: Min V50 diesel född 2006 bara "dog" på motorvägen. Allt funkar i bilen och startmotorn går runt och den hostar till en kort sekund, men startar inte. Tidigare har effekten på turbon försvunnit men stannar jag till en stund så är det som vanligt igen, detta har hänt vid tre tillfällen.

Bogserade bilen till Bilia och där har dom kliat sig i nacken för dom har inte hittat några direkta felkoder mer än att det var någon vätska som fattas i en behållare i bensintanken som bör fyllas på var 6000e mil. Ev så trodde dom att det var dieselfiltret som krånglade och i dag så ringde dom och babblade en massa goja som jag inte riktigt fattade. Dock så tog jag med mig en mer kunnig kille ner till Bilia ( Svärsonen som älskar att meka dieselmotorer) Tyvärr var inte mekgubben där men vi smög bort till min bil och där låg ett papper med div olika saker som dom hade kollat. Dock så stod det, Insugskamaxel rör sig ej?

Så nu vill jag ha lite tips mm, Lätt att fixa själv, dyrt som fan att Bilia gör det mm. Är tacksam för alla tips och förklaringar!
av dieselputte
Enda som kan ha skett i så fall är att den korta kedjan som går runt kamaxlarna har gått av. Bara en av kamaxlarna som ligger med i kamremmen, sen överförs roationen från ena kamaxeln till den andra via en liten typ (cykel)kedja. Kan vara risk för att ventiler/topp/kolvar tagit stryk i så fall och då lär det dra iväg pengamässigt.

Har aldrig läst om detta förut så det borde vara mycket ovanligt. -06a har du, om den gått mindre än 15000mil och är yngre än 8 år så kanske din försäkring täcker. Ren gissning är minst 15000kr för att få detta fixat hos Bilia, går säkert att få billigare hos andra. Den riktigt händige fixar detta själv.
av dieselputte
vafan skrev:*morr* Med andra ord, då kan man lika gärna köpa en begagnad motor?
Om utbytesmotor krävs beror nog mer på hur mycket som har skadats. Om en kolv tagit riktigt med stryk så är nog utbytesmotor ett bättre alternativ då en total rivning krävs. Du får väl hoppas på att det bara ventiler skadats, i vilket fall måste minst toppen bort.

Hur långt har bilen gått?

Inget svärsonen vill ge sig på då ?
av vafan
dieselputte skrev:
vafan skrev:*morr* Med andra ord, då kan man lika gärna köpa en begagnad motor?
Om utbytesmotor krävs beror nog mer på hur mycket som har skadats. Om en kolv tagit riktigt med stryk så är nog utbytesmotor ett bättre alternativ då en total rivning krävs. Du får väl hoppas på att det bara ventiler skadats, i vilket fall måste minst toppen bort.

Hur långt har bilen gått?

Inget svärsonen vill ge sig på då ?

Nja som jag ser det i dag så blir det nog en ny motor, om man ber Bilia lyfta topp och det inte går att laga inom rimlig kostnad så blir det nog billigare med att byta just motorn.

Bilen har gått 18000 mil och jo jag får blanda in svärsonen hur jag än gör
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]