NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeBMickeB
Hade min v50 1.6D 2008 på 12000 mila service på Bilboaget i Östersund förra veckan.
PÅ kvittot gjort av killen som utfört servicen stod sedan att kupéfilter INTE var bytt eftersom det var en gammal körskolebil där det satt delar kvar från dubbelkommandona.

Ok, jag har inte monterat bort dom, mitt egna fel.
Men jag frågade då i kassan när jag betalade servicen om jag kunde få filtret löst då så att jag kunde sätta i det själv.
Fick då till svar att kupéfilter inte ingår i servicen..

Eftersom det stod som det stod på kvittot kände jag att jag ville kolla upp detta närmare.
Vad gäller egentligen??

Har jag betalt för något jag inte fått (inga avdrag på priset var angivet på kvittot, endast att det inte var utfört)?
Läser på något forum att kupéfilter ska ingå.. och varför skriver servicekillen som han gjorde på kvittot medan killen i kassan säger att det inte ska ingå?

Tacksam för svar..
Användarvisningsbild
av SvenB
Både och. Om det är en Underhållsservice eller Basservice ingår det. Men om det är en Anpassad basservice ingår det inte. Anpassad basseervice kan göras om bilen bara körts max halva körsträckan senaste året.
av dieselputte
Står det uttryckligen att du fått betala för ett pollenfilter så skall du självklart ha ett. Gå till verkstadschefen och be att han löser detta. 12000 mila service är ju en Underhållsservice med intervalltillägg så det skall ingå pollenfilter.

Min personliga tekniker byter detta årligen oavsett service typ, och så tolkar jag servicehandboken sidan 12 ( alltid vid Underhållsservice och vid Underhållsservice anpassad) , men den rekommendationen kan ju skilja beroende på årsmodell och motortyp. Det här gällde 2005, då oavsett motortyp.

Jag brukar få en skum lukt i kupén sep-okt varje år och efter filterbyte (servar alltid i nov) försvinner alltid den lukten. Tror det beror på att bilen alltid står ute så det blir nog en del fukt i filtret som inte torkar ur som det gör i varmgarage, därav lukten.
av Triad
Jag misstänker skarpt att den servicen du fått är en. Essential service. Och där ingår inte kupefilter.

För att utröna om du blivit debiterad för ett filter eller inte, har du möjlighet att ta ett foto på ditt kvitto? Räcker du fotar detaljerna om du inte vill visa känslig information.
Tack för alla svar :)

Har varit bortrest så min återkoppling har dröjt, sorry.
Här kommer en bild på kvittot (sida 1 av 3):
Står ju Essential service så antar att det inte följer med då?
Lustig kommentar att skriva på kvittot i så fall dock?
Bilagor
v50.jpg
Kvitto
v50.jpg (178.93 KiB) Visad 1506 gånger
av dieselputte
Inget filter debiterat så det är bara att ta bort det som har att göra med dubbelkommandot, sen köper du filter i butiken och byter själv. Här har du instruktion.
(Tyska, men du ser ändå vad han gör) Om du inte byter får du förr eller senare dålig lukt i bilen.
Xibbe skrev:1995 för en service??
Bilia skövde tar 3600 och en duktig verkstad med volvokunskap 2100!
1995:- för jobbnummer 1
Finns ytterligare 2 jobbnummer på fler sidor.

12000 mila-servicen hamnar väll på en 15.000:- sisådär med partikelfilter?
Och det för en bil som säljs på blocket för runt 90.000:-
Så jag bestämde mig för att tvätta partikelfiltret själv istället.
Då hamnade slutnotan på 3995:- plus eget jobb då såklart.
dieselputte skrev:Inget filter debiterat så det är bara att ta bort det som har att göra med dubbelkommandot, sen köper du filter i butiken och byter själv. Här har du instruktion.
(Tyska, men du ser ändå vad han gör) Om du inte byter får du förr eller senare dålig lukt i bilen.
Den dåliga lukten har jag redan, så därför jag är lite angelägen att komma till skott med det..
Om filtret är debiterat eller inte framgår inte helt tydligt på denna spec tycker ialf jag.. ser ju ut som att service-paketet går på 1995:- som helhet.
Om det var fråndraget känns det borde stått något med minus framför.. fast i detta fall borde ju kanske inte själva kommentaren stått med i specen eftersom det inte ingår i servicen då kanske man kan tycka.

Jaja.. slutmålet är ju att få bort lukten i bilen så TACK! för länken, ska ge mig på det direkt.
av dieselputte
Filtret benämns "Multifilter" och kostade vid min senaste service 360kr av totalt 2600 för Bas Service 1 år.

Kolla om de debiterat för Multifilter på någon av de övriga sidorna. På den raden det står "Kupéfilter ej..." är det blankt i kolumnen under antal, så de har iaf inte debiterat dig där.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]