NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GitaNo
#849930
Tja!

Köpte mig en ny bil (-08) för tre veckors sedan.
Tänkte att den skulle gå billigt, men drar närmare litern på motorväg när jag ligger i 120km/h.
Sen har den otroligt höga varv jämfört med 945:an.
Har tankat bensin de senaste 3tankarna, så då borde det väl inte vara så mycket etanol kvar?
Körde en fulltank med etanol när jag köpte den.

Nu till varven, ligger på närmare 4000 varv i 120, tycker det är väldigt mycket, då 945:an låg på ca 3000-3500 varv i samma hastighet.
Det känns dom att det fattas en växel, eller är växlarna så dåligt utväxlade på denna motorn?

Lite spec på bilen: Motorn som sitter i är en 1.8F, Bensin/etanol. Fullservad, lite dåligt med olja i kan jag tycka men de på bilia sa att det var OK.

Mvh
Användarvisningsbild
av SvenB
#849951
Tyvärr är varvet något du får leva med. Likaså den höga förbrukningen vid höga farter. :|
#850010
Välkommen till 1.8F's värld. Det är i sin ordning, tyvärr. Höga hastigheter = höga varv = hög förbrukning med denna motor, jag har ägt min i drygt 2 år nu. På etanol i 120km/h så får jag vara glad om jag kommer ner till 1.2l per mil. Det är en törstig motor på alla sätt och vis oavsett om du kör på bensin eller etanol.
Håller klart med dig om att man gärna hade haft en sexa att peta i vid de högre hastigheterna men man vänjer sig. Kraft finns fortfarande att hämta när man är där uppe också så jag klagar egentligen inte alltför mycket.

(Kuriosa, och lite ågren: T5an ligger nånstans där i krokarna också i förbrukning. Förvisso dyrare i inköp, försäkring etc men ändock.)
av anting17
#850541
Oj, visste inte att 1.8F varvade såpass mycket..

Min S40 T5 2006 med 5-vxl automatlåda varvar cirka knappt 2000 varv i 100 km/h tex.

På relativt platt landsväg i 80 med extremt lätt högergot har jag fått ner den till 0.69 l/mil trots feta 18"-fälgar.
Användarvisningsbild
av SvenB
#850576
Hur mycket drar den i 120 km/tim då :?:
Användarvisningsbild
av P210
#850577
Jag tycker Volvos etanolare är på tok för lågt växlade. Jag skulle vilja lägga till en sjätte transportväxel i jämn fart även om motorn skulle bli lite för klen i vissa situationer. Då växlar jag hellre ned bara när det behövs.
Kan tänka mig att EU:s körcykler vid avgascertifieringen ställer till det, segdragning ger säkert högre bränsleförbrukning.

Hittade dessa siffror, förr hade Teknikens värld 50 km/h @ 1000 rpm som riktmärke för en "normalt" växlad bil;

S40N/V50 1,8F har 125hk och gör 33,5 km/h @ 1000 rpm (3283 rpm @ 110 km/h) och har 1,8l slagvolym
V70 är bättre;
V70II 2,5FT har 231hk och gör 58,6 km/h @ 1000 rpm (1877 rpm @ 110 km/h) och har 2,5l slagvolym


Då är det gott att åka manuell V50 D5 - 180 hk, 55,3 km/h @ 1000 rpm (1989 rpm @ 110 km/h)
Nackdel 3300kr i vägskatt..
#850581
Har en 1.8 (ej F) -06. Drar 0,72 i snitt enligt mätaren mätt på över 1000 mil i blandad försiktig körning, mestadels landsväg.

På skidsemestern till alperna och hem ca 320 mil låg åkte snittet upp till 0,86. Där var körningen inte inriktad på ekonomiskt tänkande.

Mmmm 6-vxl eller automat får det bli nästa gång.
Användarvisningsbild
av mobe
#850685
Ni vet att bara för att man har en 6:e växel får man inte lägre varvtal vid högre hastigheter. Eftersom man ändrar utväxlingen för de andra växlarna. För på dem bilar jag har testat som finns både som 5 och 6 växlad hade dom exakt samma varvtal i 100km. Men fördelen med en 6 växlad är att man kan ha i en mer rätt växel för det varvatel.
Användarvisningsbild
av P210
#850692
Ni vet att bara för att man har en 6:e växel får man inte lägre varvtal vid högre hastigheter
Visst är det så - värsta exemplet på en bil med 6 växlar till ingen nytta var en Honda Civic Type-R jag hade, 200hk ur en 2.0l och 33km/h vid 1000 rpm på sexan.... på en bil som drar upp till 7000rpm!

Moderna snåldieslar med snäv momentkurva har mer nytta av sex växlar än en bensinare om man vill kunna nyttja momentet bättre.

Men visst är det gott med stora motorer som orkar luffa runt på tomgång, en kompis har en Corvette ZR-1:a 5,7 liter, 400hk med 6-växlad manuell låda och vi letade lite fakta om den hittade vi;
Utväxlingen 1:1 på fyran, 0,75:1 på femman och 0,5:1 på sexan!, jfr en "normal" bil där högsta växeln brukar ligga runt 0,95:1!

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]