NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwic
Hej!

Jag kan inte så mycket om bilar men har tänkt mig att köpa en V50 drive. Jag funderar nu på om någon årsmodell är att föredra eller akta sig för? Undrar också kring miltal, vad kan man räkna med för livslängd? Hur långt bör den Max ha gått?

Tacksam för eventuella tips!
Användarvisningsbild
av Perra83
Så ny och så få mil vill väl alla ha?

En D2 Classic är helt okej. Där har även minsta stereon blåtand så du kan lyssna på musik via telefonen mm.

Dom senare D2 har även underhållsfritt partikelfilter (DPF) D3/D4 är annars mycket trevligare motorer.

En DrivE kan väl även va en bensinare/etanol?
av Gourmand
Både 1,6 Drive (109 hk och 16-ventilsmotorn) och den något nyare som kallas D2 ( 8-ventilsmotorn 2011-2012) är hållbara och har långlivade motorer. Snåla och billiga att underhålla, under förutsättning att du undviker Volvos egna s.k. märkesverkstäder (de flesta).
Partikelfiltret, som ofta diskuteras här är inget bekymmer för någon av motorversionerna. Volvo envisas med att ha ett helt onödigt partikelfilterbyte inlagt som servicepunkt vid 12.000-milaservicen på de äldre motorerna (16-ventilsmotorn 109 hk). Detta filter håller som regel bra i mellan 17-20.000 mil. Då kan man antingen göra en seriös rengöring, eller köpa ett nytt filter på den öppna reservdelsmarknaden och låta den lokala bilmeken byta detsamma för en högst rimlig peng. Den äldre motorn (16-ventilsmotorn) samt D2 (2011)kräver påfyllning av Eolys-vätska (dieseladditiv) vid ca 6000 mil. I övrigt är det samma servicepunkter som för de flesta andra bilar. Dessa bilar servas lämpligen på en mindre Citroen eller Peugeot-verkstad, då dessa har betydligt mer erfarenhet och kunskap om dessa motorer än Volvo-verkstäderna generellt och dessutom oftast till ett betydligt bättre pris. I övrigt kan man väl tillägga att en bil med något fler mil kan vara att föredra, om den t.ex. fått en del slitdelar relativt nyligen utbytta. En bil med 13.000 mil, som är nyservad bör vara ett klokare köp en en bil med 11.500 mil t.ex. Den med lägre miltal ska ju snart in på en "storservice" ( även om man struntar i det onödiga partikelfilterbytet), något som den med fler mil just genomgått. Generellt kan man nog också säga att skicket är det absolut viktigaste och det är inte alltid det följer miltalen.
Senast redigerad av 1 Gourmand, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Xibbe
Jag köpte en V50 dRIVE diesel förra året, 2010a summum. Ångrar inte en krona på att jag la till lite extra för att få dieselvärmare, stora stereon, nyckelfria lås/start, xenonljus, hel läder och elstolar. Min hade gått 8000 mil, så kände att jag gjorde en bra affär, den hade sjunkit ca 130 000 på 3 år och sjunker nu inte mer än max 10 000 per år vid normal körning.

Andra plus med drive istället för dom större motorerna är: Skattefri 5 år, efter det 1000kr, billig försäkring pga klen motor och gratis parkering om du bor i en stad med miljöbilsparkeringstillstånd.

Enda lilla nackdelen är just motorn, det är ju ingen rallybil direkt. Man får ladda lite för att komma om på landsväg.

Edit: http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_V50_ ... ?ca=13&w=3
av Gourmand
Det är nog få vardagsbilister som skulle betrakta dessa bilar som klena, snarare tvärtom. Men, på ett bilforum som detta är det en vanligt förekommande kommentar. Jag har ju själv en mycket motorstark hobbybil och har ändå svårt att förstå den i mitt tycke märkliga faiblesse för de motorstarkaste versionerna av denna typ av vardagsbilar. De motorbestyckningar som trådskaparen visar intresse för passar dessa bilar väldigt bra. Du kollar det enkelt själv, genom en provkörning.
Användarvisningsbild
av Xibbe
Gourmand skrev:Det är nog få vardagsbilister som skulle betrakta dessa bilar som klena, snarare tvärtom. Men, på ett bilforum som detta är det en vanligt förekommande kommentar. Jag har ju själv en mycket motorstark hobbybil och har ändå svårt att förstå den i mitt tycke märkliga faiblesse för de motorstarkaste versionerna av denna typ av vardagsbilar. De motorbestyckningar som trådskaparen visar intresse för passar dessa bilar väldigt bra. Du kollar det enkelt själv, genom en provkörning.
Håller med där!
Kändes bara lite jobbigt att byta från en Aero SS med 210hk till V50 med 108hk :D
av Gourmand
Har jag en viss försåelse för, det handlar om olika världar. Men, det är ju inte alltid motorstyrkan som skapar körglädje. Att köra en Renault CV4 med ca 25 hk kan vara en misnt lika sor upplevelse, som när jag rattar Ferarrin. Men, som sagt V50 med PSA-dieseln är en i mitt tycke mkt lyckad kombination.
Användarvisningsbild
av SvenB
Gourmand skrev:Den äldre motorn (16-ventilsmotorn) samt D2 (2011)kräver påfyllning av Eolys-vätska (dieseladditiv) vid ca 6000 mil.
Är du säker på att inte alla V50 D2 (8 ventilersmotorn D4162T) har underhållsfritt partikelfilter? Jag har nämligen på annat håll hört att det är så. Jag vet att du brukar ha koll på dessa motorer.
Användarvisningsbild
av Perra83
Men en större motor är ingen nackdel :wink: I stan räcker effekten mer än väl men vill man trampa på eller segdra på lansvägen då är det inte kul. Sen med lite bagage och flera vuxna :(

D2 115 är betydligt trevligare än DrivE 109. DrivEn har fem växlar med på tok för stora steg.
Skatten på de mindre maskineren ligger runt tusenlappen medans D3 o D4 kostar det dubbla med manuella lådor.

Som Xibbe skrev så är det väldigt trevligt med lite extra utrustning för den lilla merkostnaden.
av Gourmand
SvenB skrev:
Gourmand skrev:Den äldre motorn (16-ventilsmotorn) samt D2 (2011)kräver påfyllning av Eolys-vätska (dieseladditiv) vid ca 6000 mil.
Är du säker på att inte alla V50 D2 (8 ventilersmotorn D4162T) har underhållsfritt partikelfilter? Jag har nämligen på annat håll hört att det är så. Jag vet att du brukar ha koll på dessa motorer.
Så säker som man kan vara. Volvo-verkstäder som jag tog upp frågan med, innan jag köpte min D2 2012, hade olika budskap. Men, ett enkelt sätt att kontrollera detta är att ta reda på om den tilltänkta bilen har påfyllning av Eolys-vätskan, eller ej. I verkligheten har det dock endast marginell betydelse, då alla partikelfilter förr eller senare behöver bytas, frågan är ju bara när. Sammanfattningsvis kan man nog bara konstatera det inte existerar några underhållsfria partikelfilter. Det är livslängden som skiljer filtren åt. Hittar du en fin 2011 D2 till rätt pris, så finns det ingen anledning att avstå från köp bara för att Volvo envisas med att ha detta byte av detta filter som en servicepunkt vid 12.000 mil

När det gäller behörigheten (kö[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]