NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GuttasPappa
Hej!

Jag har en Volvo V50 -09. Idag tänkte jag bogsera bort min gamla bil till verkstaden. Men jag kan inte hitta något att fästa bogserlinan i. Förutom dragkrok bör det väl sitta en dragögla någonstans?

I instruktionsboken till bilen, finner jag enbart information om hur jag kopplar på linan om jag vill bli bogserad. Men jag vill ju kunna bogsera bort en annan bil.

Tacksam för hjälp.

Ha en strålande dag!

/Dennis
Användarvisningsbild
av Vojje
bogseröglan får du montera själv i den bakre stötfångaren. Har du dragkrok är den sannolikt ivägen för öglan och du får dra med kroken istället.
av timebandit
Nu vet jag inte vad som skiljer mellan årsmodellerna men både fram och bak så sitter det en liten lucka till höger på stötfångarna :) Pilla upp luckan och skruva dit öglan som ligger i bagagen :)
av GuttasPappa
Jag hittar ingen lucka bak på bilen. Öglan har jag, men jag vet inte var jag ska fästa den. Jag vill inte fästa linan i kulan, det tänkte vi testa först, men det känns för osäkert. Kollade med assistans och då kostar det 1440kr för att bärga bilen till verkstaden. Känns så onödigt, tycker att på en Volvo borde det finns möjlighet att bogsera andra bilar. :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Bild

EDIT: Om någon i framtiden skulle undra så sitter den på samma plats på V50 04-07.

Här är fram med för säkerhets skull:
Bild
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av timebandit
Där kom bilden! En bild säger mer än tusen ord! ;) Luckan är kanske 2x2cm, större är dem nog inte. Jag vet vad den sitter pga att jag själv fick bli bogserad för inte så länge sedan. Då fick jag lära mig att man skulle sätta på en ögla å dona :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
timebandit skrev:Där kom bilden! En bild säger mer än tusen ord! ;) Luckan är kanske 2x2cm, större är dem nog inte. Jag vet vad den sitter pga att jag själv fick bli bogserad för inte så länge sedan. Då fick jag lära mig att man skulle sätta på en ögla å dona :)
Precis. Det är bra att känna sin bil. Att inte kunna sin säkerhetsutrustning är för en otänkbart och en annan har inte ens tänkt tanken. :)
av timebandit
Håller med om att det är viktigt! Antar att många var/är som jag, antar att det alltid skall se ut som på tidigare Volvobilar. Tycker faktiskt det känns obekvämt med denna typen av lösning men självklart har dem ju provat och testat innan men ändå :)

Hoppas TS nu lyckas hitta luckan och kan få sin bil till verkstaden :)
Användarvisningsbild
av Vojje
den bilen har ingen dragkrok, som synes...
det förändrar troligen saken lite grann eftersom dragkroken sitter monterad där öglan skulle vara
Senast redigerad av 1 Vojje, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Vojje skrev:den bilen har ingen dragkrok, som synes...
det förändrar troligen saken lite grann eftersom dragkroken sitter monterad där öglan skulle vara

Draget sitter ju i mitten. Hålet för öglan sitter ju långt till höger- Alltså inte ens i närheten av varandra. Eller har jag missa något?
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]