NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rallybenny
Hej

Har alldeles nyligen köpt in 19" svarta R-fälgar. Skitsnygga för övrigt.

Det som är mindre snyggt är att jag har lite rost på bromsskivan. detta har jag givetvis inte brytt mig om tidigare men vet att det finns bakom de fula plåtfälgarna som är på nu under vintern. Har kollat runt bland mina vänner som menar att man köper nya bromsskivor. Kan det verkligen vara lösningen till allt?
Nu är jag inte så värst kunnig men jag visar bild på var det befinner sig rost och sedan om man kan på något sätt slipa/måla där? Samt om man kan måla vilken färg använder man sig av då?

!OBS! Detta är ju inte min bromsskiva såklart! !OBS!
Bild

Tack på förhand för hjälpen!
Användarvisningsbild
av Zanders
Om du har rost på själva slitageytan så är det ju bara att bromsa bort det. Det rostar direkt igen och försvinner så fort man bromsar. Helt normalt..
Användarvisningsbild
av mobe
Är det fram eller bak?

Rost blir det nästan direkt när man parkerat när det är lite blöt eller fuktigt ute. Om det är fram försvinner det efter första eller andra bromsningen. Om det är bak som för den delen brukar vara rätt vanligt är mest för att man som jag utrycker det åker runt och mes bromsar. Då är det bara att bromsa till hårt en gång så försvinner det på skivorna bak också.
av Rallybenny
Fyfan vad jobbigt det blev att läsa det ni skriver. För det relaterar direkt bakåt till att jag är en stor jävla mes. Och ni har rätt, jag bromsar väldigt mjukt. Jag tog körkortet här för nästan 8 månader sedan och kör ju på de här "ecodriving" sättet. Ska nog ut på E22:an och tvärnita ett pargånger då med andra ord!

Med ett leende på läpparna som ni förstår. Kul kul =)

Tack för hjälpen

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]