NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoforever
Då var det dags för min 12000 mila service V50 2,0d 2007) på bilbolaget eftersom den förra servicen var utförd på en oberoende och inte så nogräknade verkstaden som ändå sätter en stämpel i boken.

Den verkstaden hade varken gjort nåt åt DPF eller additivet (endast oljebyte) så jag åtgärdade det strax efter mitt köp i sommras.
Bytte DPF själv och lät bilbolaget fylla additiv och nolla i datorn (1550:-) för några månader sedan.

Nu hade bilen gått 134841 kilometer och eftersom det inte fanns några uppgifter från den förra servicen ville dom göra en fullständig inklusive DPF-byte men det sa jag nejtill(DPF-byte) så de gav mig den övriga servicen.
Här följer kostnaden:
Volvo Orginalservice Underhåll: 1361,25:-
Bricka (VO 30725034): 22,00:-
Multifilter (VO30780377) 402,88:-
Filterinsats (VO 31372700) 176,00:-
Service uppdatering (VO 8691431) 0,01:-
Kundfolder volvo (VO 95051992) 0,01:-
Castrol EDGE Pro A5(R-Tec) 215,00:- *4,80 =1032:-
0W-30 (VX 95200647)
Miljöavgift Olja/filter 5,00:- *4,80 =24:-
Byte luftfilter motor 247,50:-
Filterinsats (VO 8683560) 248,88:-
Byte bränlsefilter 495,00:-
Filterinsats (VO 8653668) 367,13:-
Spolarvätska (LO 3680299) 22,00:- *2 =44:- (Spolarvätska med guldkorn kanske med det priset)
Och slutligen Förbrukningsmaterial 126,23:- (Slitage på skruvmejsel och någon trasa kanske?)

Gjorde en snabbsökning på oljan och hittade detta pris 129:- per liter på ( http://www.oljemagasinet.se/index.php?
route=product/product&product_id=356)

119:- (http://www.merbil.nu/store/p/castrol-21 ... 0-1l-30053)

Volvo orginalolja är förbannat dyrt iaf, eller KAN vara billigt!!!

Min rekommendation till nån som ska göra 12000 milaservice är:
Köp DPF på skruvat och byt själv. Be dom nolla det under servicen.
Köp oljan på : se länk
så kan de inte klaga på att du kommer med fel olja.
av dieselputte
Bra pris på olja där, tack för bra länk! Endast 59 :- i frakt. Det får bli 5 liter därifrån när det är dags att serva bilen till hösten.

Ja, märkesverkstäderna lägger på rejält och de lär ju ha ännu bättre inköpspris på inköp av oljan. Men det kostar ju att driva verkstad och de kan ju inte lägga alla påslag på timpris. I så fall blir det ju orättvist för de som söker hjälp med läsning/återställning av felkoder , utan att köpa några produkter. Kostnaderna för sk "Dött fläsk"= kontorist , kassör, chefer, arbetsledare måste också täckas upp, så inte undra på att det blir häftiga timpriser och mtrl påslag.

Själv anser jag dock att kostnaden för att läsa felkoder är snudd på ocker hos vissa verkstäder.

Priset på 12000 mila servicen, ofta runt 14000 kr ligger åt helvete i pris så det finns stora pengar att spara på eget byte av DPF &Eolys . Jag har 2.0D -06 11000 mil, det enda planerade verkstadsbesök/service jag kommer att göra blir kamremsbyte 2015. Eolys fyller jag på själv senare i år + olje+filter byten. DPF byter jag när tecken på täta regenereringar syns.
av Volvoforever
Ja, det har hyror som ska betalas in bla.

Vill man baka in kostnader så bör man göra det på ett snyggt sätt och inte på spolarvätska, förbrukningsmaterial osv, för då ser det verkligen ut som de tar ut ockerpriser.

Nästa service vet jag inte riktigt hur jag ska göra, för i denna service så ingick det uppdatering och bilen gick faktiskt lite billigare, nu vet jag inte när förra uppdateringen skedde. Det kanske var 3 år sen.
Snittförbrukningen gick ner från 0,58 till 0,55 (färddator stämmer ganska bra, kollade i somras) :D
Men jag misstänker att det inte kan sänka min förbrukning varje år! :(

Iaf. rekommenderar jag att man uppdaterar sin bil om det var länge sedan, det verkar som om Volvos tekniker inte har glömt bort modellen än!
av BjarneJ
Någon ska ju betala för de stora, fina och påkostade bilhallar som Volvo håller sig med och detta ger sig utslag i höga service. och reservdelspriser, då det knappast är möjligt att baka kostnaderna in i endast nybilsförsäljningen. En ny Volvo skulle då bli hutlöst dyr och betinga ett pris ingen vill betala.
För egen del köper jag syntetolja på Gekås i Ullared då priset är vad jag anser rimligt.
När jag ser kostnaden för filter m.m. är det min uppfattning att dessa går att få med likvärdig funktion till ett bättre pris vi någon av de otaliga reservdelsleverantörer som finns på marknaden. Som jag har nämnt annanstedes köper jag allt som oftast originaldelar, men när det kommer till rena förbrukningsartikler har jag inga betänkligheter vid att köpa andra kända märken. Dock aktar jag mig för Bilema, men tror att deras filter är ok.
Deras bränsleslanger däremot är av så taskig kvalitet att de inte ens håller ett halvår då de inte tål bensin..... :shock:
av fantomax
Dem tar ut överpriser gör onödiga byten.
Partikelfilter är onödigt att byta om filtret inte är igensatt(folk åker upp mot 18000 mil utan att byta) och man kan bara tvätta ur det som många andra gör. Annars kan man göra 12000mils servicen för halva priset på andra verkstäder!

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]