NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johansson666
Tja på er. Jag har lite frågor. Jag har blivit varnad om att köpa v50 som är mellan 04-08. För det är bara problem med dom hela tiden konstant. Speciellt med det elektriska.

Kan detta värkligen stämma?
Användarvisningsbild
av Sierra94
Inget jag märkt iaf. Har en 05:a 2.0d som gått 35 tusen mil och allt funkar då i den.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Hade en 04a som gått 18, enda som var bytt var tändningslås, kontakterna i dörren och nåt mer jag inte mknns. Var säkert lite i början, men det lär knappast vara aktuella problem 2014. Standardgrejer är väl annars hjullager och typ tändningslås, svänghjul på 2,0d och bränsletrycksgivare på 5cyl bensin. Bra bilar om du frågar mej, finns säkert de som haft otur dock.
av dieselputte
Skall du köpa en bil före -07 modellår så bör du få bekräftat att A-stolpens kabelstam är utbytt innan du köper.

Förutom det TommyP86 redan nämnt, vill jag tillägga att en hel del generatorer , hydraulaggregat + några styrservon har gett upp också. Dubbelmassesvänghjul på 2.0D har väl inte varit bland de vanligare felen man läst om, men det kostar en hel del om det händer. Och som TommyP86 nämner, en del har haft riktig otur med sina bilar. Mycket elektriska problem kan man nog inte säga.

Jag har en V50 -06 2.0D c 11,000 mil där nämnd kabel byttes ut inom garanti, difftryck givare DPF samt EGR ventil byttes kostnadsfritt inom avgasgaranti. Generator byttes via försäkring. Haft lite strul med parkeringsbroms, men det fixade jag själv. I övrigt har det inte varit några större problem. Peppar peppar, inga hjullager än.
av johansson666
Då är det ju inte så som några säger attan får åka ined bilen till doktorn varje månad oman utgår från er 3
Användarvisningsbild
av TommyP86
Som med alla investeringar bör man läsa på lite, vara beredd att lämna kommunen för rätt bil och dessutom vara medveten om att just bilar är byggda med slitagedetaljer. Jag tror min syrras bil s40 2,0d -08 är ett hyfsat exempel: svänghjul och koppling var bytt vid köp (12k mil) inom 2000 mil har acn reparerats, generatorn bytts, tändningslås bytts och så har jag lagat kabelstammen till luckan bak. Min brors likadana bil har gått 16 nu, och köptes vid samma mil, enda som bytts ut är svänghjul + kopplingen. Så det verkar handla om slumpen mer eller mindre. Det ska dock sägas, att kan man inte skruva själv, och köper en som gått typ 11 och åker på typ Dpf byte, svänghjulsbyte och tex generatorhaveri så blir det Rätt dyrt.
av dieselputte
TommyP86 skrev:Som med alla investeringar bör man läsa på lite, vara beredd att lämna kommunen för rätt bil och dessutom vara medveten om att just bilar är byggda med slitagedetaljer. Jag tror min syrras bil s40 2,0d -08 är ett hyfsat exempel: svänghjul och koppling var bytt vid köp (12k mil) inom 2000 mil har acn reparerats, generatorn bytts, tändningslås bytts och så har jag lagat kabelstammen till luckan bak. Min brors likadana bil har gått 16 nu, och köptes vid samma mil, enda som bytts ut är svänghjul + kopplingen. Så det verkar handla om slumpen mer eller mindre. Det ska dock sägas, att kan man inte skruva själv, och köper en som gått typ 11 och åker på typ Dpf byte, svänghjulsbyte och tex generatorhaveri så blir det Rätt dyrt.
Först och främst, en bil är aldrig en investering, oftas bara ett tomt hål ekonomiskt :wink:

Glömde att ta upp AC kondensor som ofta gått sönder pga korrosion/stenskott.
av timebandit
Jag är ganska nöjd faktiskt. Enligt tidigare papper är det bara kabelstammen till A-stolpen som är bytt av tidigare ägare.
Själv har jag råkat ut för DPF byte (oundvikligt) samt svänghjulsbyte. Generator å allt annat är fungerande :)

Billigt att äga bil är det inte. Våran gamla V70 kostade också mycket i form av mindre reparationer. Ligger nog fortfarande på plus på V50'n mot V70'n :)

Allt kan ju faktiskt hända oavsett bil/märke osv. Frugans kusin eller vad det var fick tydligen precis betala ca 12.000 för någon torkararmsmotor till en BMW...
av nixxz
Har någon av dessa "barnsjukdomar" förbättras med 08-12 modellerna?
av dieselputte
nixxz skrev:Har någon av dessa "barnsjukdomar" förbättras med 08-12 modellerna?
Vissa fel dyker ju upp när bilen börjar på bli typ mer än 5-7 år gammal , men jag tycker mig ändå ha sett en trend här på forumet att det verkar vara bättre ställt med de nyare årgångarna. Speciellt då när det gäller de vanliga felen som har diskuterats tidigare i denna tråd.

Men vem vet ? Om några år kanske det har förändrats med tex underhållsfria partikelfilter som måste bytas för dyra pengar vid 20000 mil + andra idag okända problem.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]